Contemporary lines in the escrevivências of Conceição Evaristo and Lubi Prates
DOI:
https://doi.org/10.51359/2175-294x.2025.265153Keywords:
contemporary poetry, black female authorship, escrevivência, memoryAbstract
This study focuses mainly on analyzing the contemporaneity of poetic language that permeates the poems “Da menina, a pipa” (From the girl, the kite), by Conceição Evaristo [1946]; and “Para este país” (For this country), by Lubi Prates [1986]. In this reading, the notion of “escrevivência” (Evaristo, 2023) will be used to understand how the aforementioned texts bring to the fore elements of Brazilian social life, taking into account the collapse of aesthetic stereotypes in national lyric poetry. In this way, the discussion corroborates not only the insertion of the black female voice in Brazilian poetry but also discusses a lyricism that enters into crisis with the reproducibility of poetic art.
References
AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo e outros ensaios. Tradução de Vinícius Nicastro Honesko. Chapecó: Argos, 2009.
CAMPOS, Haroldo. Poesia e modernidade: da morte da arte à constelação. O poema pós-utópico. In: CAMPOS, Haroldo. O arco-íris branco: ensaios de literatura e cultura. Rio de Janeiro: Imago, 1997. p. 243-269.
CRUZ, Eliana Alves. Não há quem fique indiferente a Ponciá – Ressonâncias do romance de estreia de Conceição Evaristo, lançado há 20 anos. Suplemento Pernambuco. Recife: Cepe, n. 209, p. 12-15, jul. de 2023.
DIÓGENES, Danilo. Poesia e antipoesia. Garrafas, Rio de Janeiro, v. 16, n. 45, p. 261-271, jul./set. 2018. Disponível em: http://docplayer.com.br/124819064-Danilo-diogenes-mestrando-em-ciencia-da-literatura-ufrj.html. Acesso em: 10 jun. 2022.
EVARISTO, Conceição. Conceição Evaristo: “As histórias de amor não têm fim”. [Entrevista concedida à] Paula Passos. Continente Multicultural, Recife, n. 267, p. 4-13, mar de 2023.
EVARISTO, Conceição. Poemas da recordação e outros movimentos. Belo Horizonte: Nandyala, 2008.
GONZÁLEZ, Lélia. Por um Feminismo Afro-Latino-Americano: Ensaios, Intervenções e Diálogos. Rio Janeiro: Zahar, 2020.
HUA, Anh. Diaspora and Cultural Memoray. In: AGNEW, Vijay (org.). Diaspora, memory, and identity: a search for home. Toronto: University of Toronto Press, 2005.
MAFFESOLI, Michel. Michel Maffesoli e o Homo eroticus pós-moderno: "Voltamos ao que o racionalismo moderno eliminou". Fronteiras do pensamento, São Paulo. jul. de 2015. Disponível em: https://www.fronteiras.com/leia/exibir/michel-maffesoli-e-o-homo-eroticus-pos-moderno-voltamos-ao-que-o-racionalismo-moderno-eliminou. Acesso em: 9 jun. 2022.
MENDES, Rogério. Pedagogias da Cimarronaje. A contribuição das cosmogonias e cosmovisões africanas e afrodescendentes para a Crítica Literária e Literaturas (Afro) Latino-Americanas. São Paulo: Associação Brasileira de Hispanistas, 2020.
OLIVEIRA, Eduardo David de. Filosofia da Ancestralidade: corpo e mito na Filosofia da Educação Brasileira. 2005. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Universidade Federal do Ceará. Ceará, 2005.
PAZ, Octávio. O arco e a lira. Tradução de Ari Roitman e Paulina Wacht. São Paulo: Cosac Naify, 2012.
PRATES, Lubi. Um corpo negro. São Paulo: Nosotros Editorial, 2018.
SÁNCHEZ, Dário Gómez. Anotações em torno de razão e poesia. Manuscrítica: Revista De Crítica Genética, São Paulo, n. 25, p. 60-70, 2013. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/manuscritica/article/view/177720. Acesso em: 12 de jun. de 2022.
RUFINO, Luiz. Pedagogias das encruzilhadas. Revista Periferia, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 71-88, jan./jun. 2018. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia. Acesso em: 15 nov. 2023.
SCHÜLER, Donaldo. Literatura grega: irradiações. São Paulo: Ateliê, 2018.
SHOWALTER, Elaine. A crítica feminista no território selvagem. Tradução de Deise Amaral. In: HOLLANDA, Helena Buarque de (org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994, p. 23-57.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marcia Danieli da Silva Costa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.