MEANINGS AND SENSE FOR SUBJECTS WHO LEARN

THE PEDAGOGY COURSE IN DISCUSSION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n24.p19-42

Keywords:

teacher training, teaching narratives, Pedagogy

Abstract

We understand that teacher training is something complex and that it has been proposing questions, we seek through this study to highlight indicative and significant aspects that contribute to the discussion around the professional development of teaching in the training process itself, in addition to presenting subsidies for future investigations of representations , ideas and foundations that support the Pedagogy student. We used as a reference written narrative analyzes produced in portfolios by fifteen students from the Pedagogy course. After analysis, these narratives were organized in to three articulating axes: university education, the course as learning and notes for pedagogy/degree courses. Knowing the opinions, thoughts and practices of students on the pedagogy course allows us to go beyond just observation and denunciation, but to contribute to advances that have a political and pedagogical impact on degrees in general.

Author Biographies

Rita de Cássia Petrenas, UNICEP/UNESP

Possui graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1993), Mestrado em Educação pelo Centro Universitário Moura Lacerda (2006) e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista -Campus Araraquara (2015). Atuou como coordenadora e professora dos anos iniciais da educação básica pela Secretaria Estadual de Educação de São Paulo ( 1988 a 2020) . Coordenadora e Professora contratada - Faculdades UNICEP Centro Universitário Central Paulista . Tem experiência na área de Educação atuando principalmente nos seguintes temas: formação docente, sexualidade, gênero, ciclos de aprendizagem, representações sociais e cotidiano escolar.

Maria Salete Zufelato Vencel, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

Dra. em Ciências. Professora do CEETEPS (Centro Estadual de Educação
Tecnológica Paula Souza), São Paulo Brasil.

References

BANDEIRA, Karolini. Ministro da Educação diz que cursos de licenciatura 100% à distância serão extintos. O Globo/Brasil. Brasília, 05 dez. 2023. Disponível em https://oglobo.globo.com/google/amp/brasil/noticia/2023/12/05/ministro-da-educacao-diz-que-cursos-de-licenciatura-100percent-a-distancia-serao-extintos.ghtml. Acesso em: 30 dez. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. p. 1-11. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf Acesso em: 5 jan. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução n. 2, de 1 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 124, p. 8-12, 2 jul. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base Acesso em: 1 fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer n. 22, de 7 de novembro de 2019. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, Conselho Pleno, [2019]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=133091-pcp022-19-3&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192 Acesso em: 30 dez. 2022.

BRASIL. Senado Federal. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 5 jan. 2024.

CLANDININ, D. Jean, CONNELY, F. Michael Narrative inquiry. New York: Teachers’ College Press, 2000.

DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Porto: Porto Editoria, 1997.

GATTI, Bernadete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá. (coord.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.

GAUTHIER, Clermont; MARTINEAU, Stéphane; DESBIENS, Jean-François; MALO, Annie; SIMARD, Denis. Por uma teoria da Pedagogia. Ijuí: Unijuí, 1998.

GIARETA, Paulo Fioravante; ZILIANI, Arlete Cristina Motovani; SILVA, Ligiane Aparecida da. A BNC-formação e a formação docente em cursos de licenciatura na Universidade Brasileira: a formação do professor intelectual em disputa. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, n. 00, p. e023031, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8670364. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8670364 Acesso em: 4 jan. 2024.

HERNÁNDEZ, Fernando. Transgressão e mudança na educação: os projetos de trabalho. Tradução de Jussara Haubert Rodrigues. Porto Alegre: Artmed, 2000.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA [INEP]. Ministério da Educação. Censo da Educação Superior 2021: Divulgação dos resultados. Diretoria de Estatísticas Educacionais. Brasília, 04 de novembro de 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2022/apresentacao_censo_da_educacao_superior_2022.pdf Acesso em: 2 jan. 2024.

NÓVOA, Antônio. (org.). Profissão professor: reflexões históricas e sociológicas. Porto Alegre: Porto Editora, 1995.

NÓVOA, Antônio. Vidas de professores. Porto Alegre: Porto Editora, 1992.

PACHECO, José A.; FLORES, Maria Assunção. Formação e avaliação de professores. Porto Alegre: Porto Editora, 1999.

PERRENOUD, Phillip. Avaliação da excelência à regulação das aprendizagens. São Paulo: Artmed, 1991.

REALI, Aline; MIZUKAMI, Maria da Graça. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EdUFSCar, 2002.

SHULMAN, Lees S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, Washington, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.

SILVA, Carmem Silvia Bissolli da. Curso de Pedagogia no Brasil: história e identidade. 3.ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho do docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Tradução de João Batista Kreuch. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação e Sociedade, Campinas, n. 73, p. 209-244, dez. 2000.

Published

2024-05-16

How to Cite

Petrenas, R. de C., & Vencel, M. S. Z. (2024). MEANINGS AND SENSE FOR SUBJECTS WHO LEARN: THE PEDAGOGY COURSE IN DISCUSSION. Revista Debates Insubmissos, 7(24), 19–42. https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n24.p19-42

Issue

Section

Artigos Livres

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.