Pedagogical experiences from culture: the case of porto nacional (Tocantins, Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.253833

Keywords:

popular culture, regional culture, pedagogical workshop

Abstract

This article proposes to raise a theoretical discussion about culture in the municipality of Porto Nacional (Tocantins, Brazil), based on the analysis of a case study: a pedagogical workshop at Escola Estadual Dr. Pedro Ludovico Teixeira, with students from the 2nd year of Technical High School in Occupational Safety. The theoretical discussion is based on a bibliographic review, with authors who deal with culture, both regional and local, as well as their definitions and meanings. In addition to the pedagogical workshop, the study used questionnaires applied among managers, teachers, students and artists representing the regional culture. In practice, it was possible to verify that the local culture is still not addressed by the schools with greater emphasis in the region. However, it was found that the regional culture continues to resist in time and space.

Author Biography

Roberto de Souza Santos, Universidade Federal do Tocantins

Professor efetivo do curso de Geografia e professor de pós-graduação no Campus Universitário de Porto Nacional-TO/UFT e Pós-doutor em Geografia pelo Instituto de Estudos Socioambientais – UFG

References

ABREU, Martha. Cultura popular: um conceito e várias histórias. In: ABREU, Martha; SOIHET, Rachel (Org.). Ensino de História: conceitos, temáticas e metodologia. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2003. p. 83-102.

BARBOSA, Letícia Maria. Topofilia, memória e identidade na vila do IAPI em Porto Alegre. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Instituto de Geociências, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: arte. Brasília: MEC/SEF, 1997. 130p.

CAETANO, Jessica Nene; BEZZI, Meri Lourdes. Reflexões na Geografia Cultural: A Materialidade e a Imaterialidade da Cultura. Soc.& nat., Uberlândia, ano 23, n. 3, p. 453-466, dez. 2011.

CARLOS, Ana Fani Alessandri. O lugar no/ do Mundo. São Paulo: Hucitec, 1996.

CARSALADE, Flávio de Lemos. Desenho contextual: uma abordagem fenomenológica existencial ao problema da intervenção e restauro em lugares especiais feitos pelo homem. Tese (Doutorado em Concentração, Conservação e Restauro) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2007.

CHRISTOFOLETTI, Antônio (Org.). Perspectivas da Geografia. São Paulo: Difel, 1982

CLAVAL, Paul Charles Christophe. Geografia Cultural: Um Balanço. Revista Geografia, Londrina, v. 20, n. 3, p. 05-24, set. /dez. 2011.

CORRÊA, Roberto Lobato. Sobre a Geografia Cultural. Instituto histórico e Geográfico do Rio Grande do sul, 2009. Disponível em: http://ihgrgs.org.br/artigos/contibuicoes/Roberto%20Lobato%20Corr%C3%AAa%20-%20Sobre%20a%20Geografia%20Cultural.pdf . Acesso em 10 mar. 2022.

FERREIRA, Sueli (org.). O ensino das artes: construindo caminhos. Campinas, SP: Papirus, 2001.

GRAMSCI, Antônio. Cadernos do cárcere, v.1: Introdução ao estudo da filosofia; A filosofia de Benedetto Croce. 2ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

HAESBAERT, Rogério. Territórios alternativos. 2ª ed. São Paulo: Contexto, 2009

LARAIA, Roque de Barros. Cultura um conceito antropológico. 11ª edição. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. 1997.

OLIVEIRA, Sebastião de Souza. Porto Nacional-TO: de Porto Real a espaço periférico de Palmas-TO. Dissertação (Mestrado em Geografia Urbana – Instituto de Estudos Sócio Ambientais da Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.

OLIVEIRA, Sofia Araújo de. Cultura popular e o maracatu Rural: trilhando o caminho do espetáculo. CULTUR, ano 5, n. 1/Especial, p. 51-70, jan., 2011.

PEREIRA, Marielle Rodrigues. O Real, o Apresentado e o Referenciado: um estudo no centro de Porto Nacional. Dissertação (Mestrado em Preservação do Patrimônio Cultural) – Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Rio de Janeiro, 2014.

PIMENTEL, Graça; CARNEIRO, Liliane Bernardes; GUERRA, Jacinto. Oficinas Culturais. 4ª ed. Cuiabá: Universidade Federal de Mato Grosso / Rede e-Tec Brasil, 2013.

PORTO, Marconio Ferreira. Processo do Patrimônio no Tocantins. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Universidade de Brasília, Brasília, 2011.

SILVA, Kalina Vanderlei; SILVA, Maciel Henrique. Dicionário de Conceitos Históricos. São Paulo: Contexto, 2006.

SILVEIRA, Zuleide S. Conceito de cultura e concepção materialista da história: um debate sobre os estudos culturais. Revista História & Lutas de Classe. Marechal Rondon: PR, nº18, setembro, p. 11-16, 2014.

Published

2023-04-28

How to Cite

Santos, R. de S. (2023). Pedagogical experiences from culture: the case of porto nacional (Tocantins, Brazil). Revista Ensino De Geografia (Recife), 6(1), 1–24. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.253833