Game as a teaching resource in the study of landscape: an experience implemented at paquetá elementary education school, Brusque/SC
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.264233Keywords:
teaching geography , landscape, didactic gameAbstract
Reflection on Geography teaching highlights the importance of using different teaching resources, such as games, which contribute to the teaching and learning process. We question and investigate how a game can help teach the concept of landscape, present in students' daily lives and capable of arousing interest in the local reality. This study aims to investigate the impact of the game as a methodological tool in teaching the concept of landscape to sixth-year students, taking the city of Brusque-SC as a spatial focus. As specific objectives, we outline: reflect on the integration of the game in Geography teaching; develop a board game about the local urban landscape; apply the game at Paquetá Elementary School; stimulate investigation through play; and analyze the effectiveness of the game in learning the concept of landscape. To meet the research objectives, the study produced the educational game product, "Deciphering the Landscape". Action research was used as a methodological research path to promote collaborative interaction between researcher and students. A qualitative approach was adopted, complemented by quantitative data. Data collection involved 105 students who responded to semi-open questionnaires and were observed during the matches. The information was analyzed based on content analysis and bibliographic references. The results showed that the game stimulated the active participation of students and contributed to the development of cognitive and socio-emotional skills important for social coexistence.
References
BATISTA, Bruno Nunes. Como dar uma aula de geografia?. Geografia Ensino & Pesquisa, [S. l.], v. 23, p. e33, 2020. DOI: 10.5902/2236499434855. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/34855. Acesso em: 28 ago. 2023.
BESSE, Jean-Marc. Ver a terra, seis ensaios sobre a paisagem e a geografia. São Paulo: Perspectiva, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.
BREDA, Thiara Vichiato. Jogos geográficos na sala de aula. Curitiba: Appris, 2018.
CALLAI, Helena Copetti. A Geografia e a escola: muda a geografia? Muda o ensino? Terra Livre, [S. l.], v. 1, n. 16, p. 133–152, 2001.
CALLAI, Helena Copetti. Aprendendo a ler o mundo: a Geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cad. Cedes, Campinas Cad. vol. 25, n. 66, 2005, p. 227-247. Disponível em https://www.scielo.br/j/ccedes/a/7mpTx9mbrLG6Dd3FQhFqZYH/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 25 abr. 2022.
CARLOS, Ana Fani Alessandri. A cidade. São Paulo: Contexto, 2005.
CARLOS, Ana Fani Alessandri. O lugar no/do mundo. São Paulo: FFLCH, 2007.
CASTELLAR, Sônia; VILHENA, Jerusa. Ensino de geografia. São Paulo: Cengage Learning, 2010.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, escola e construção de conhecimentos. 16.ed. Campinas, SP: Papirus, 2010a.
CAVALCANTI, Lana de Souza. A geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. 3.ed. Campinas, SP: Papirus, 2010b.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Ensino de Geografia e diversidade: construção de conhecimentos geográficos escolares e atribuições de significados pelos diversos sujeitos do processo de ensino. In: CASTELLAR, Sonia. Educação geográfica: teorias e práticas docentes. São Paulo: Contexto, 2005. p. 66-77.
CLAVAL, Paul. A paisagem dos geógrafos. In: CORRÊA, Roberto Lobato; ROSENDAHL, Zeny. Geografia cultural: uma antologia. v. 1, Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012. p. 245-276.
COSGROVE, Denis. A geografia está em toda parte: cultura e simbolismo nas paisagens humanas. In: CORRÊA, Roberto Lobato; ROSENDAHL, Zeny. Geografia cultural: uma antologia. v. 1, Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012. p. 119-237.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia da pesquisa-ação. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 3, p. 483–502, set. 2005.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2002.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2008.
KLIMEK, Rafael Luís Cecato. Como aprender Geografia com o uso de jogos e situações problema. In: PASSINI, Elza Yasuko. Prática de ensino de geografia e estágio supervisionado. 2.ed. São Paulo: Contexto, 2022. p. 117 – 123.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 8.ed. Cortez, 1999.
LOPES, Maria da Glória. Jogos na educação: criar, fazer, jogar. 7.ed. São Paulo: Cortez, 2001.
MACEDO, Lino; PETTY, Ana Lúcia Sícoli; PASSOS, Norimar Christe. Os jogos e o lúdico na aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artmed, 2005.
MINAYO, Maria Cecilia de Souza. Ciência, Técnica e Arte: O desafio da pesquisa social. In. MINAYO, M.C.S. et al. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 21.ed: Petrópolis - Rio de Janeiro, Vozes, 2002.
MORAES, R. Análise de conteúdo. Revista Educação. Porto Alegre, ano 22. P. 7-37, 1999.
MOREIRA, Marco Antonio. Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011.
NETO LUZ, Daniel Rodrigues Silva. O desenvolvimento do raciocínio geográfico na
Mediação pedagógica do professor de geografia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PRÁTICA DE ENSINO DE GEOGRAFIA, 14., Campinas, Universidade Estadual de Campinas, p. 1541-1552.
PANIZZA, Andrea de Castro. Paisagem. São Paulo: Melhoramentos, 2014.
SANTOS, Milton. A natureza do espaço. 4. ed. São Paulo: EDUSP, 1996.
SANTOS, Milton. Metamorfoses do espaço habitado: fundamentos Teórico e metodológico da geografia. São Paulo: Hucitec, 1988.
SAUER, Carl Ortwin. A morfologia da paisagem. In: CORRÊA, Roberto Lobato; ROSENDAHL, Zeny. Geografia cultural: uma antologia. v. 1, Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012. p. 181-217.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 2. ed. – São Paulo: Cortez, 2017.
SILVA-PIRES, Felipe do Espírito Santo; TRAJANO, Valéria da Silva e ARAUJO-JORGE, Tania Cremonini de. A Teoria da Aprendizagem Significativa e o jogo. Rev. Educ. Questão [online]. 2020, vol.58, n.57, E-21088. Epub 12-Ago-2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0102- 77352020000300018&lng =pt&nrm=iso. Acesso em: 04 fev. 2023.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1986.
VERRI, Juliana. Bertolino; ENDLICH, Ângela Maria. A utilização de jogos aplicados no ensino de geografia. In: Revista Percurso – NEMO. Maringá, v. 1, n. 1, p. 65-83, 2009. Disponível em http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/Percurso/article/view/8396. Acesso em: 06 nov. 2022.
VESENTINI, José William. Repensando a geografia escolar para o século XXI. São Paulo: Plêiade, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 João Leonir Mantovani, Cloves Alexandre de Castro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.