Peasant family farming and territorial planning: report on a liberating experience within the subject of graduate graduation
DOI:
https://doi.org/10.51359/2675-3472.2022.256052Keywords:
peasantry; territory; traditional peoplesAbstract
In the context of the Covid-19 pandemic, education sought to reinvent itself with the adoption of remotelearning and increased use of multiple platforms to promote education in times of quarantine. The FederalUniversity of Pernambuco-UFPE, through the Postgraduate Program in Geography –PPGeo, providedBrazilians and foreigners, undergraduates and graduates, with the opening of enrollment in the disciplinePeasant family agriculture and territorial planning, givenonline in the months from July to October 2021.The present work is an experience report lived while studying the subject. We adopted as standardmethodology observations and systematic notes of classes, debates and exchanges of experiences insynchronous classes, correlating with texts provided by teachers and researched. The discipline allowed acritical reflective space that generated a deepening of a theoretical-practical nature, being able to reachand awaken human sensitivity. By proposing to debate topics of immeasurable relevance such as:peasantry, agrarian question, traditional indigenous and quilombola territories, agroecological production,agribusiness, among others, it opened space for the pluralism of speeches and echoed the voice of theconstant cries of traditional peoples who struggle for social justice, for the recognition and respect fortheir territories that have historically been neglected. Wehighlight as an indispensable contribution thereflection on the researcher's “speech space” awakening to theneed for a new scientific posture, this timepoliticized and critical of the current forms of dominationand subjugation, breaking the traditional modelin the context of graduate studies and providing opportunities a liberating experience of education.
Downloads
References
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 66º ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.
HAESBAERT, Rogério. Território e descolonialidade: sobre o giro (multi)territorial/de(s)colonial na “América Latina”. Buenos Aires: CLACSO, 2021.
MOURA, M.M. Camponeses. São Paulo: Ática, 1986.
PAULINO, Eliane Tomiasi.Território e campesinato: da teoria à práxis. Terr@Plural, Ponta Grossa, 2 (1): 199-211, jul./dez., 2008.
RAFFESTIN, Claude. Por uma Geografia do Poder. São Paulo: Ática, 1993.
FILGUEIRA, Ricardo Rezende. Por que o trabalho escravo? Trabalho escravo: hoje • Estud. av. 14 (38) • Abr 2000 • Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-40142000000100003. Acesso em: 10 Nov 2021.
WANDERLEY, Maria de Nazareth Baudel. O Campesinato Brasileiro: uma história de resistência RESR, Piracicaba-SP, Vol. 52, Supl. 1, p. S025-S044, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alcides Furtado Brito

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à REVISTA MUTIRÕ da Universidade Federal de Pernambuco o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. CC BY -
Permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original. Esta é a mais flexível das licenças, onde o foco é a disseminação do conhecimento.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.