The State of the Art on Indigenous School Education in the state of Alagoas: premises for research on public educational policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2675-3472.2024.260837

Keywords:

education, indigenous people, public policy

Abstract

The article presented refers to one of the analytical developments of the research project entitled “Traditional Communities, Public Policies and Territorial Development: Indigenous Peoples and Quilombolas in Alagoas”, which, since 2022, has received institutional support from the Fundação de Amparo à Research of the State of Alagoas. The mapping of bibliographical productions about Indigenous Education and Indigenous School Education in Alagoas brings together materials with themes from searches on various electronic sites via the internet, which culminated in the identification of the deficit in publications, reinforcing the need to develop work with the theme indigenous. From this panorama, the present work aims to present a general picture of scientific productions pertinent to indigenous themes in their analytical diversity, having as main focus the processes that characterize the current situation of Brazilian Indigenous School Education, without losing considering their spatial and temporal contexts, especially those that constitute the history of indigenous peoples in the state of Alagoas. As a result, we highlight the importance of well-structured school spaces in villages, as they act as fruitful environments for learning and cultural socialization. In this way, we conclude that scientific production on this topic makes struggles visible and, depending on its orientations, can support processes of demands together with the State in compliance with Brazilian laws that govern indigenous education in its countless possibilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Avelar Araujo Santos Junior, Universidade Federal de Alagoas- UFAL

Professor DE, Geografia, UFAL. Pós-doutor em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco (2019), Pós-doutor em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal da Bahia (2016), Doutor em Geografia pela Universidade Federal da Bahia (2016), Mestre em “Estudios Ameríndios” pela Universidad Complutense de Madrid (2007), Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Sergipe (2005) e Licenciado em Geografia pela Universidade Federal de Sergipe (2002).

Karine Gabrielle de Lima Rodrigues , Universidade Federal de Alagoas- UFAL

Técnica em Agropecuária formada no IFAL- Campus Satuba (2007-2009). Atualmente é graduanda de Geografia Licenciatura na Universidade Federal de Alagoas- UFAL e atua como colaboradora do Grupo de Pesquisa Espacialidades e Cultura - GEECULT. Cursa também atualmente a Especialização de História de Alagoas no IFAL-Campus Maceió. Bacharel em Geografia, graduada pela Universidade Federal de Alagoas - UFAL e Especialista no Ensino de Geografia pela Universidade Federal de Alagoas - UFAL.

Marcio Henrique Tavares dos Santos, Universidade Federal de Alagoas- UFAL

Graduando em Geografia (Licenciatura) pelo Instituto de Geografia, Desenvolvimento e Meio Ambiente - IGDEMA na Universidade Federal de Alagoas - UFAL. Integrante do Grupo de Pesquisas Espacialidades e Cultura (GEECULT). Experiência na área de Geografias Negras e Indígenas.

References

LEVY, Maria Stella Ferreira. O direito das minorias e as nações indígenas no Brasil. In: Caderno CRH: Revista do Centro de Recursos Humanos da UFBA. Salvador: UFBA, v. 22, n° 57, set/dez 2009, p. 493-505.

MELAZZO, Everaldo Santos. Problematizando o conceito de políticas públicas: desafios à análise e à prática do planejamento e da gestão. In: Revista Tópos. Presidente Prudente: UNESP/FCT, v. 4, n°2, 2010, p. 9-32.

OLIVEIRA, João Pacheco de. Sem a tutela, uma nova moldura de nação. In: OLIVEN, Ruben G.; BRANDÃO, Gildo M.; RIDENTI, M. (orgs). A Constituição de 1988 na vida brasileira. São Paulo: ANPOCS, 2008, p. 251-275.

SOUZA LIMA, Antonio Carlos de Souza; BARROSO-HOFFMANN, Maria. Questões para uma política indigenista: etnodesenvolvimento e políticas públicas. Uma apresentação. In: SOUZA LIMA, Antonio Carlos de Souza; BARROSO-HOFFMANN, M. (Orgs.). Etnodesenvolvimento e políticas públicas: bases para uma nova política indigenista. Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria/LACED, 2002, p. 7-28.

Published

2024-05-06

How to Cite

Junior, A. A. S., Rodrigues , K. G. de L., & Santos, M. H. T. dos. (2024). The State of the Art on Indigenous School Education in the state of Alagoas: premises for research on public educational policies. Revista Mutirõ. Folhetim De Geografias Agrárias Do Sul, 5(1), 52–72. https://doi.org/10.51359/2675-3472.2024.260837

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.