From precariousness to strange psychophysical nexus of teaching in Pernambuco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2448-0215.2022.254183

Keywords:

teaching work, High School –Pernambuco, psychophysical nexus, hegemony, precariousness

Abstract

This article analyzes the teacher profile required in thework routine of the Thesis model and the psychophysical nexuses created to ideologically conform their philosophy and culture of work. Therefore, we analyze the main documents that guide the proposal using the content analysis technique (BARDIN, 1977). Inour approach theoretical-methodological analysis, we use categories of analysis, especially from Gramsci's Reflections on Americanism and Fordism (2007). We found that there are at least three psychophysical nexuses, drawn from the business world, which condition a structure of teaching work that is deeply precarious in several dimensions (conception, journey, attributions, knowledge and rights), namely: accountability consent, multipurpose (de)specialization and corporate (de)politicization. The articulation of these psychophysical nexuses contributes to the production of a false autonomy that we are qualifying as strange.

References

ANTUNES, R. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018.

ALVES, G. Trabalho e subjetividade: o espírito do toyotismo na era do capitalismo manipulatório. São Paulo: Boitempo, 2011.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BARBOSA, J. M. O mito da ampliação da jornada no programa Mais Educação. Tópicos Educacionais; v. 25, n. 1 (2019): Revista Tópicos Educacionais. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/topicoseducacionais/article/view/243786 Acesso em: 24 jun. 2020.

BARBOSA, J. M. Modernização-restauradora e transformismo na política do ensino médio [integral] em Pernambuco: estratégias da hegemonia empresarial e controle do trabalho docente. 2020. 273 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-graduação em Educação da UFPE, Recife, 2020.

BIANCHI, A. O Brasil dos gramscianos. Crítica Marxista, Campinas, n. 43, p. 117-132,

BIHR, A. Da Grande noite à alternativa: o movimento operário europeu em crise. São Paulo: Boitempo, 1998

DIAS, M. C. N.; GUEDES, P. M. O modelo de escola charter: a experiência de Pernambuco. São Paulo: Instituto Fernand Braudel de Economia Mundial: Fundação Itaú Social, 2010. Disponível em: https://www.itausocial.org.br/wpcontent/uploads/2018/05/09-escola-charterartigo_1510163083.pdf Acesso em: 28 out. 2020.

FREITAS, L. C. de. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educ. Soc., Campinas, v. 35, n. 129, p. 1085-1114, out.-dez., 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/xm7bSyCfyKm64zWGNbdy4Gx/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 21 out. 2021.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. 2. ed. volume 4, 2007.

INSTITUTO DE CORRESPONSABILIDADE PELA EDUCAÇÃO – ICE. Modelo de Gestão –Tecnologia Empresarial Socioeducacional (TESE) - Uma Nova Escola para a Juventude Brasileira - Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral, s/d. Disponível em: http://www.ccv.ufc.br/newpage/conc/seduc2010/seduc_prof/download/Manual_ModeloGestao.pdf Acesso em: cesso em: 29 out. 2020.

MAGALHÃES, M. A juventude brasileira ganha uma nova escola de ensino médio: Pernambuco cria, experimenta e aprova. São Paulo: Albatroz, 2008. Disponível em: http://icebrasil.org.br/wp-content/uploads/2017/05/Livro-a-juventude.pdf Acesso em: 29 out. 2018.

MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2004.

Published

2022-07-12

Issue

Section

Dossiê “Os movimentos de precarização do trabalho e a educação”