Multimodality in reading practices of portuguese textbooks for high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2175-294x.2023.260406

Keywords:

reading, portuguese textbook, multimodality

Abstract

This work investigates the didactic treatment given to the phenomenon of multimodality in reading activities of the Ser Protagonista textbook collection, intended for high school. From the perspective of the Multiliteracies Pedagogy of the New London Group, adopted in Brazil by Rojo (2012), Kleiman (2014), Kalantzis, Cope and Pinheiro (2020), among others, the analysis examines how the proposals for reading activities address the integration of different semiosis. A limited treatment was found, revealing the primacy of verbal language over other semiosis.

Author Biographies

Jary Amaral de Deus Barros, Universidade Federal de Pernambuco

Universidade Federal de Pernambuco. Mestrando do Profletras da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e Graduado em Letras Português-Licenciatura pela mesma universidade. E-mail: jaryamaral@gmail.com.

Emanuel Cordeiro da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Universidade Federal de Pernambuco. Doutor em Linguística pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e professor de Linguística da mesma universidade. E-mail: emanuelcords@gmail.com.

References

BARRETO, R. et al. Ser Protagonista: língua portuguesa, 3º ano: ensino médio. 3. ed. São Paulo: Edições SM, 2016a.

BARRETO, R. et al. Ser Protagonista: língua portuguesa, 1º ano: ensino médio. 3. ed. São Paulo: Edições SM, 2016b.

BARRETO, R. et al. Ser Protagonista: língua portuguesa, 2º ano: ensino médio. 3. ed. São Paulo: Edições SM, 2016c.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 15 de maio de 2023.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: Ensino Médio: Linguagens, códigos e suas tecnologias/Ministério da Educação. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Média e Tecnologias, 1999.

BUNZEN, C. Livro didático de Língua Portuguesa: um gênero do discurso. 2005. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

CRISTÓVÃO, V. L. L.; NASCIMENTO, E. L. Gêneros textuais e ensino: contribuições do interacionismo sociodiscursivo. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B., BRITO, K. S. (org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola editorial, 2011.

DIONÍSIO, A. P. Gêneros multimodais e multiletramento. In: KARKOVSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino: 4. ed. São Paulo: Parábola editorial, 2011.

DIONÍSIO, A. P., VASCONCELOS, L. J. Multimodalidade, gênero textual e leitura. In: BUNZEN, C.; MENDONÇA, M. (org.). Múltiplas linguagens para o ensino médio: São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

DUARTE, A. P. A. Exploração da multimodalidade em livros didáticos de Português: Língua Adicional e Língua Materna. 2017. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 1984.

GUALBERTO, C. L. Multimodalidade em livros didáticos de língua portuguesa: uma análise a partir da semiótica social e da gramática do design visual. 2016. Tese (Doutorado em estudos linguísticos) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.

KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. Campinas: Editora da Unicamp, 2020.

KLEIMAN, A. B. Letramento na contemporaneidade. Bakhtiniana, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 72–91, 2014.

MARSARO, F. P. Portais de editoras de livros didáticos: análise à luz dos multiletramentos. In: ROJO, R. (org.). Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

MOTTA-ROTH, D. Questões de metodologia em análise de gêneros. In: KARWOSKI, A. M., GAYDECZKA, B., BRITO, K. S. (org.) Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola editorial, 2011.

RIBEIRO, A. E. Escrever hoje: palavra, imagem e tecnologias digitais na educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2018.

ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R.; MOURA, E. (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

ROJO, R.; CORDEIRO, G. S. Apresentação: gêneros orais e escritos como objetos de ensino: modos de pensar, modos de fazer. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

Published

2024-04-26

How to Cite

Barros, J. A. de D., & Silva, E. C. da. (2024). Multimodality in reading practices of portuguese textbooks for high school. Revista Investigações, 36(2). https://doi.org/10.51359/2175-294x.2023.260406

Issue

Section

Artigo - Linguística (seção livre)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.