Multimodality in reading practices of portuguese textbooks for high school
DOI:
https://doi.org/10.51359/2175-294x.2023.260406Keywords:
reading, portuguese textbook, multimodalityAbstract
This work investigates the didactic treatment given to the phenomenon of multimodality in reading activities of the Ser Protagonista textbook collection, intended for high school. From the perspective of the Multiliteracies Pedagogy of the New London Group, adopted in Brazil by Rojo (2012), Kleiman (2014), Kalantzis, Cope and Pinheiro (2020), among others, the analysis examines how the proposals for reading activities address the integration of different semiosis. A limited treatment was found, revealing the primacy of verbal language over other semiosis.
References
BARRETO, R. et al. Ser Protagonista: língua portuguesa, 3º ano: ensino médio. 3. ed. São Paulo: Edições SM, 2016a.
BARRETO, R. et al. Ser Protagonista: língua portuguesa, 1º ano: ensino médio. 3. ed. São Paulo: Edições SM, 2016b.
BARRETO, R. et al. Ser Protagonista: língua portuguesa, 2º ano: ensino médio. 3. ed. São Paulo: Edições SM, 2016c.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 15 de maio de 2023.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: Ensino Médio: Linguagens, códigos e suas tecnologias/Ministério da Educação. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Média e Tecnologias, 1999.
BUNZEN, C. Livro didático de Língua Portuguesa: um gênero do discurso. 2005. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.
CRISTÓVÃO, V. L. L.; NASCIMENTO, E. L. Gêneros textuais e ensino: contribuições do interacionismo sociodiscursivo. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B., BRITO, K. S. (org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola editorial, 2011.
DIONÍSIO, A. P. Gêneros multimodais e multiletramento. In: KARKOVSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino: 4. ed. São Paulo: Parábola editorial, 2011.
DIONÍSIO, A. P., VASCONCELOS, L. J. Multimodalidade, gênero textual e leitura. In: BUNZEN, C.; MENDONÇA, M. (org.). Múltiplas linguagens para o ensino médio: São Paulo: Parábola Editorial, 2013.
DUARTE, A. P. A. Exploração da multimodalidade em livros didáticos de Português: Língua Adicional e Língua Materna. 2017. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.
GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 1984.
GUALBERTO, C. L. Multimodalidade em livros didáticos de língua portuguesa: uma análise a partir da semiótica social e da gramática do design visual. 2016. Tese (Doutorado em estudos linguísticos) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.
KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. Campinas: Editora da Unicamp, 2020.
KLEIMAN, A. B. Letramento na contemporaneidade. Bakhtiniana, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 72–91, 2014.
MARSARO, F. P. Portais de editoras de livros didáticos: análise à luz dos multiletramentos. In: ROJO, R. (org.). Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.
MOTTA-ROTH, D. Questões de metodologia em análise de gêneros. In: KARWOSKI, A. M., GAYDECZKA, B., BRITO, K. S. (org.) Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola editorial, 2011.
RIBEIRO, A. E. Escrever hoje: palavra, imagem e tecnologias digitais na educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2018.
ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R.; MOURA, E. (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
ROJO, R.; CORDEIRO, G. S. Apresentação: gêneros orais e escritos como objetos de ensino: modos de pensar, modos de fazer. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.
SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jary Amaral de Deus Barros, Emanuel Cordeiro da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.