Sexo e cosmopolitismo na prosa de ficção da Belle Époque brasileira: Mademoiselle Cinema e Madame Pommery
DOI:
https://doi.org/10.51359/2175-294x.2019.240771Keywords:
Belle époque, Madame Pommery, Mademoiselle Cinema, cosmopolitianism.Abstract
This paper aims to analyze Madame Pommery, by Hilário Tácito, and Mademoiselle Cinema, by Benjamim Costallat, focusing on the main characters and how they are portrayed, considering the context of Bellé Époque from São Paulo and Rio de Janeiro. For this, we work with the concepts of unreliable narrator (RICOEUR, 1997) and narrator-chronicler (BENJAMIN, 1994). We conclude that Costallat (1999) constructs Rosalina to alert the readers and condemn the attitudes of a woman influenced by the Belle Époque, while Tácito (1998) boasts Mme. Pommery, who only follows the rules of a hypocritical city.References
BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, p.197-221, 1994.
BULHÕES, Marcelo. Um jornalista sedutor: erotismo nas reportagens narrativas de “Mistérios do Rio”, de Benjamim Costallat. Revista Líbero, São Paulo, n.22, 2008. Disponível em: < http://seer.casperlibero.edu.br/index.php/libero/article/view/574> . Acesso em: 10 set. 2016.
CANDIDO, Antonio. Literatura e Cultura de 1900 a 1945. IN: CÂNDIDO, A. Literatura e sociedade. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2006.
COSTALLAT, Benjamim. Mademoiselle Cinema. Rio de Janeiro: Casa da palavra, 1999.
DRUMOND, Adriano Lima. O cosmopolitismo literário de Joaquim Nabuco. Revista dEsEnrEdoS, Piauí, v.1, n.3, 2009. Disponível em: < http://desenredos.dominiotemporario.com/doc/03_artigo_-_adriano_drummond.pdf> . Acesso em: 10 jan. 2017.
MALUF, Marina.; MOTT, Maria Lucia. Recônditos do mundo feminino. IN: SEVCENKO, N. História da vida privada no Brasil: república: da Belle Époque a Era do Rádio. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
MOISÉS, Massaud. A análise literária. São Paulo: Cultrix, 2005.
MORAES, Eliane Robert. Entre a ironia e o deboche. IN: TÁCITO, H. Madame Pommery. São Paulo: Ática, 1998.
MUECKE, D. C. Ironia e o irônico. São Paulo: Editora perspectiva, 1995.
MILAGRE JÚNIOR, Sérgio Luiz.; FERNANDES, Tabatha de Farias. De F. A belle époque brasileira: as transformações urbanas no Rio de Janeiro e a sua tentativa de modernização no século XIX. Revista História em Curso, Minas Gerais, v.3, n.3, 2013. Disponível em: <http://periodicos.pucminas.br/index.php/historiaemcurso/article/view/5337>. Acesso em: 22 dez. 2016.
NASCIMENTO, Luciana Marino. Os salões da Belle Époque: uma leitura de Madame Pommery, de Hilário Tácito. Revista Recorte, Minas Gerais, v.9, n.1, 2012. Disponível em: <http://revistas.unincor.br/index.php/recorte/article/view/338> . Acesso em: 30 ago. 2016.
RAGO, Luzia Margareth. Imagens da prostituição na Belle Epoque paulistana. Cadernos Pagu, Campinas, n.1, p.31-44, 1993. Disponível em: <http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/1679>. Acesso em 26 ago. 2016.
RICOEUR, Paul. Mundo do texto e mundo do leitor. IN: RICOEUR, P. Tempo e Narrativa: tomo III. Campinas: Papirus, 1997. pp.273-314.
TÁCITO, Hilário. Madame Pommery. São Paulo: Àtica, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Estela Carielli de Castro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.