“Na arca” de Machado de Assis: as relações entre suporte e produção de sentido
DOI:
https://doi.org/10.51359/2175-294x.2020.246352Keywords:
Machado de Assis, editorial mediation, O cruzeiro, Papéis avulsos.Abstract
Thisarticleanalysesthe meanings produced by the short story “Na arca”, written by Machado de Assis, when published in two different media: the newspaper O cruzeiroin May of 1878 and the collection of short stories Papéis avulsos, arranged by the author in 1882. Therefore, the following study highlights the concept of discursive ambience and editorial mediation, in order to examine how the different spaces of literary publishing participate on the meanings of a text.References
ASSIS, Machado de. Papéis avulsos. Rio de Janeiro: Lombaerts & Cia, 1882.
ASSIS, Machado de. Literatura realista. O primo Basílio, romance do Sr. Eça de Queiroz, Porto, 1878. In: LEITE, Aluízio(Org.) et al. Obra completa de Machado de Assis. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, vol. III, 2015. p. 1206-1215.
ASSIS, Machado de. Um capuchino de Jerusalém remeteu-me pelo (...). O cruzeiro, Rio de janeiro, n. 133, 14 mai. 1878.p. 1.
BOSI, Alfredo. O enigma do olhar. 4ª ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2007.
CHARTIER, Roger. Os desafios da escrita. São Paulo: Editora UNESP, 2002.
CHARTIER, Roger. Inscrever e apagar. São Paulo: Editora UNESP, 2007.
CRESTANI, Jaison Luís. A materialidade da literatura. A inscrição do romance Iaiá Garciano ‘folhetim do Cruzeiro’. Machado de Assis em linha. Rio de Janeiro,v. 6, n. 12, p. 45-65, dez.2013.
EGO. “O primo Basílio”. O cruzeiro, Rio de Janeiro,n. 105,16 abr. 1878.p. 3.
GLEDSON, J.; GRANJA, L. Introdução. In: Assis, Machado de. Notas semanais. Campinas-SP: Ed. UNICAMP, 2008.
GOMES, Eugenio. Machado de Assis: influências inglesas. São Paulo: Pallas, 1976.
GUIMARÃES, Héliode Seixas. Os leitores de Machado de Assis. São Paulo: Edusp; Nankin, 2004.
GUIMARÃES, Héliode Seixas. Machado de Assis,o escritor que nos lê. São Paulo: Editora Unesp, 2017.
HALLEWELL, Laurence. O livro no Brasil: sua história. 3ª ed. São Paulo: Edusp, 2012.
MEYER, Marlyse. “Voláteis e versáteis, de variedades e folhetins e fez a chronica”. Boletim bibliográfico biblioteca Mário de Andrade. São Paulo,v. 46, n.1-4, jan.-dez. 1985.
“PAPÉIS AVULSOS”. Gazeta de Notícias. Rio de Janeiro, n. 299, 27 out. 1882. p. 1.
REGO, Enyltonde Sá. O calundu e a panaceia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1989.
ROUANET, Sérgio Paulo. Riso e melancolia. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
ROZA, Gama. Os Papéis avulsos por Machado de Assis. Gazeta da tarde, Rio de Janeiro,2 nov. 1882.p. 1.
SANTIAGO, Silviano. Retórica da verossimilhança. In: SANTIAGO, Silviano. Uma literatura nos trópicos: ensaios sobre dependência cultural. Rio de Janeiro: Rocco, 2ª ed., 2000.p. 27-46.
SILVA, Márlio Barcellos Pereirada. Procedimentos paródicos e distanciamento irônico em Papéis avulsos, de Machado de Assis. Dissertação (Mestrado em Literatura Brasileira) FFLCH-USP, São Paulo, 2009.
TEIXEIRA, Ivan. O altar & o trono. Cotia, SP: Ateliê Editorial/ Campinas, SP:Editora da Unicamp, 2010.
TEIXEIRA, Ivan. Pássaro sem asas ou morte de todos os deuses. In: ASSIS, Machado de. Papéis Avulsos. São Paulo: Martins Fontes, 2005. p. LII.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Luiza Helena Damiani Aguilar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.