Robôs e fake news: disputa de sentidos na prática jornalística

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2175-294x.2022.254257

Keywords:

discourse analysis, journalistic discourse, robots, fake news.

Abstract

This article focuses on the discursive functioning of the media, from its link with technology in journalistic discourse. From the theoretical-methodological perspective of materialist discourse analysis, it aims to analyze the ways in which effects of senses are constituted for the robot Fátima, developed by the news checking agency Aos Fatos. In a socio-historical context of wide circulation of fake news, Fátimais a chatbot, whose automated practices produce meaning effects for journalism. In its humanization process, however, it also does not fail to produce effects on the relationships between subjects.

Author Biographies

Silmara Dela Silva, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Professora Associada II do Departamento de Ciências da Linguagem, Instituto de Letras da Universidade Federal Fluminense (UFF), credenciada ao Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem da mesma universidade

Fernanda Luzia Lunkes, Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB)

Professora da Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB) e do Profletras da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC).

Ceres Ferreira Carneiro, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Professora Adjunta de Linguística do Departamento Estudos de Linguagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Atualmente desenvolve pesquisa de pós-doutoramento junto ao Laboratório de Arquivos do Sujeito (LAS), vinculado ao Instituto de Letras da Universidade Federal Fluminense (UFF).

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Published

2022-12-28

How to Cite

Silva, S. D., Lunkes, F. L., & Carneiro, C. F. (2022). Robôs e fake news: disputa de sentidos na prática jornalística. Revista Investigações, 35(2). https://doi.org/10.51359/2175-294x.2022.254257

Issue

Section

Dossiê: Tecnologias e mídias: discursividades e(m) disputa(s)

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