Ethos em falas de retratação na internet
DOI:
https://doi.org/10.51359/2175-294x.2022.254381Keywords:
Ethos, recantation speech, cancellation culture.Abstract
In this work, we propose a study of the ethos, the strategies of presentation of themselves that are produced with the clear argumentative objective of making a good impression. Our theoretical foundation is in the Discursive Studies area and our research is supported by the investigations of Maingueneau (2008; 2011), Amossy (2011a), Barthes (1975), among others. The corpus for analysis is composed of three manifestations of canceled people, posted on the internet. As a result, it was observed the construction of an ethosof victim and innocence, which contributes to the production of a positive image of the subjects.References
AIUB, Bruno (Monark). Monark sai do Flow: apresentador pede desculpas após fala sobre nazismo; podcast perde patrocínios. YouTube, 08 fev. 2022. Disponível em: https://youtu.be/yEOhBLrDQfM. Acesso em: 05 maio 2022.
AMOSSY, Ruth. Da noção retórica de ethos à análise do discurso. In: AMOSSY, Ruth (org.). Imagens de si no discurso: a construção do ethos. Tradução de Dílson Ferreira da Cruz, Fabiana Komesu e Sírio Possenti. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2011a. p. 9-28.
AMOSSY, Ruth. O ethos na intersecção das disciplinas: retórica, pragmática, sociologia dos campos. In: AMOSSY, Ruth (org.). Imagens de si no discurso: a construção do ethos. Tradução de Dílson Ferreira da Cruz, Fabiana Komesu e Sírio Possenti. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2011b. p. 119-144.
ARISTÓTELES. Retórica. Tradução de Manuel Alexandre Júnior, Paulo Farmhouse Alberto e Abel do Nascimento Pena. 2. ed. Lisboa, Portugal: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2005. (Coleção Obras Completas de Aristóteles, Vol. VIII, Tomo I).
BARTHES, Roland. A retórica antiga. In: COHEN, Jean et al. Pesquisas de retórica. Tradução de Leda Pinto Mafra Iruzun. Petrópolis: Vozes, 1975. p. 147-232.
BRASIL. Lei nº 7.716, de 5 de janeiro de 1989. Altera os arts. 1º e 20 da Lei nº 7.716, de 5 de janeiro de 1989, que define os crimes resultantes de preconceito de raça ou de cor, e acrescenta parágrafo ao art. 140 do Decreto-lei nº 2.848, de 7 de dezembro de 1940. Brasília: Planalto, 1989. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9459.htm#art1. Acesso em: 10 jun. 2022.
COXTA, Fernanda. Blogueira Fernanda Coxta pede desculpas após vídeo polêmico. YouTube, 23 jul. de 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=3yDn_4Fo5lw. Acesso em: 05 maio 2022.
COXTA, Fernanda. Blogueira Fernanda Coxta pede desculpas. YouTube, 19 jul. 2019. Disponível em: https://youtu.be/LoxGXKO2mGw. Acesso em: 05 maio 2022.
DECLERCQ, Gilles. L’art d’argumenter: structures rhétoriques et littéraires. Paris: Édition Universitaires, 1992.
DO VAL, Arthur. Pedido de desculpas. YouTube, 05 mar. 2022. Disponível em https://youtu.be/PnY3Sqt4hys. Acesso em: 05 maio 2022.
EGGS, Ekkehard. Ethos aristotélico, convicção e pragmática moderna. In: AMOSSY, Ruth (org.). Imagens de si no discurso: a construção do ethos. Tradução de Dílson Ferreira da Cruz, Fabiana Komesu e Sírio Possenti. 2.ed. São Paulo: Contexto, 2011. p. 29-56.
GOFFMAN, Erving. Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1963.
GRESSLER, Lori Alice. Introdução à pesquisa: projetos e relatórios. São Paulo: Loyola, 2003.
GUIMARÃES, Elisa. Figuras de retórica e argumentação. In: MOSCA, Lineide do Lago Salvador (org.). Retóricas de ontem e de hoje. 3. ed. São Paulo: Humanitas, 2004. p. 17-54.
HINE, Christine. Virtual ethnography. Londres: Sage, 2000. Disponível em: http://cyberlabnau.files.wordpress.com/2012/11/hine-c-virtual-ethnography.pdf. Acesso em: 16 abr. 2022.
MAINGUENEAU, Dominique. A propósito do ethos. In: MOTTA, Ana Raquel; SALGADO, Luciana (orgs.). Ethos discursivo. 1. reimpressão. São Paulo: Contexto, 2008. p. 11-32.
MAINGUENEAU, Dominique. Ethos, cenografia, incorporação. In: AMOSSY, Ruth (org.). Imagens de si no discurso: a construção do ethos. Tradução de Dílson Ferreira da Cruz, Fabiana Komesu e Sírio Possenti. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2011, p. 69-92.
MAINGUENEAU, Dominique. L'ethos, de la rhétorique à l'analyse du discours. Pratiques, n. 113-114, jun. 2002. Disponível em: http://dominique.maingueneau.pagesperso-orange.fr/pdf/Ethos.pdf. Acesso em:
abr. 2022.
MARIANO, Márcia Regina Curado Pereira. Retórica e humor: o riso como estratégia argumentativa. In: GEL - Estudos Linguísticos, 34, São Paulo. Anais... São Paulo: GEL, 2005. p. 1242-1247.
MUSSALIM, Fernanda. Uma abordagem discursiva sobre as relações entre ethos e estilo. In: MOTTA, Ana Raquel; SALGADO, Luciana (orgs.). Ethos discursivo. 1. reimpressão. São Paulo: Contexto, 2008. p. 70-81.
SANTANA NETO, João Antonio de. Processos argumentativos: estudo retórico de textos didáticos medievais. Salvador: Quarteto, 2005.
SIGNIFICADO da cor cinza. Dicionário de símbolos: significado dos símbolos e simbologias. Disponível em: https://www.dicionariodesimbolos.com.br/significado-cor-cinza/. Acesso em: 05 maio 2022b.
SIGNIFICADO da cor preta. Dicionário de símbolos: significado dos símbolos e simbologias. Disponível em: https://www.dicionariodesimbolos.com.br/cor-preta/. Acesso em: 05 maio 2022a.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Letícia Jovelina Storto, Gil Roberto Costa Negreiros, Ana Rosa Ferreira Dias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.