DEMOCRATIC MANAGEMENT: CHALLENGES AND PERSPECTIVES IN THE SCHOOL CONTEXT

Authors

  • Nelson da Silva Filho Universidade Federal de Pernambuco
  • Everaldo Fernandes da Silva Universidade Federal de Pernambuco - Centro Acadêmico do Agreste/ Docente Adjunto do Núcleo de Formação Docente e do Programa de Pós-graduação em Educação Contemporânea

DOI:

https://doi.org/10.32359/debin2025.v8.n28.p65-82

Keywords:

Challenges; Education; Family; Democratic management.

Abstract

The role of the school manager, influenced by neoliberalism, was accentuated by the Educational Reforms of the 1980s and 1990s, which aimed to adapt education to new social and economic challenges. Modern school management must address emerging social demands and foster a critical analysis capable of tackling contemporary challenges. Integration between school, family, and community is fundamental. Effective collaboration among these actors is essential to overcoming challenges and promoting the holistic development of students, reflecting the need for an educational approach. Thus, this article presents the challenges and perspectives present in the school environment for democratic management.

Author Biography

Everaldo Fernandes da Silva, Universidade Federal de Pernambuco - Centro Acadêmico do Agreste/ Docente Adjunto do Núcleo de Formação Docente e do Programa de Pós-graduação em Educação Contemporânea

Graduado em Teologia pelo Instituto de Teologia do Recife (1985); Mestrado em Teologia pela Faculdade Jesuíta de Filosofia e Teologia (1988); Graduado em Filosofia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Caruaru (2008) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (2011). Atualmente é Professor Adjunto do Núcleo de Formação Docente e do Programa de Pós-graduação em Educação Contemporânea, ambos da Universidade Federal de Pernambuco no Centro Acadêmico do Agreste. É Co-Editor da Revista Interritórios (UFPE). Tem experiência na área de Teologia, Filosofia, Ciências da Religião e Educação Popular, Fundamentos da Educação e atua ainda em grupos comunitários e interreligiosos.

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Published

2025-07-09

How to Cite

da Silva Filho, N., & Everaldo Fernandes da Silva. (2025). DEMOCRATIC MANAGEMENT: CHALLENGES AND PERSPECTIVES IN THE SCHOOL CONTEXT. Revista Debates Insubmissos, 8(28), 65–82. https://doi.org/10.32359/debin2025.v8.n28.p65-82

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