Paulo Freire's contributions to the teaching of Geography in the context of youth and adult education in rural areas
DOI:
https://doi.org/10.51359/2675-3472.2023.258885Keywords:
youth and adult education, geography teaching, Pedagogy of the OppressedAbstract
The main objective of this work is to reflect on Freire's pedagogy in the context of the practice of teaching Geography in rural contexts, emphasizing its proposal as a revolutionary pedagogy. Freire believes that education is the essential mediator of the emancipatory process of being, which is through contextualization. In the teaching of Geography, in parallel with geographical concepts, especially Place, and the teacher x student relationship, we have the key to this notion of liberation. Through this analysis of the place, experiencing the local daily life, as well as the reality that surrounds the peoples and communities of the Brazilian rural, the being can come to emancipate his ideas, from a critical perspective, in order to understand which factors corroborate to the experienced world of those who live there. The lived space, based on dialectical empiricism, then becomes an instrument to be observed, so that this as an object of study allows the student, with mediated support from the teacher, to understand the reality that surrounds him. From a methodological point of view, this text is also an introductory reflection on the relationship between Liberating Pedagogy, Peasant Education, Geography Teaching Practice and Youth and Adult Education. These are, in fact, some theoretical considerations that are still under development. In general, it is possible to state that Paulo Freire's liberating perspective has great potential for the practice of teaching Geography in rural contexts, with emphasis on EJA. This, however, cannot be dissociated from other important dimensions of studies focused on contextualized teaching practice in the field, such as Socialist Pedagogy and Alternation Pedagogy.
Downloads
References
ARROYO, M. G. A educação básica e o movimento social do campo. In: ARROYO, M. G.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. (org.). Por uma educação do campo. 5 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
ARROYO, M. G. Pedagogia do Oprimido. In: CALDART, R. S.; PEREIRA, I. B.; ALETEJANO, P.; FRIGOTTO, G. (org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
CALDART, R. S. Educação do Campo: notas para uma análise de percurso. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 7 n. 1, p. 35-64, mar./jun.2009.
CALDART, R. S. A escola do campo em movimento. In: ARROYO, M. G.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. (org.). Por uma educação do campo. 5 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
CAVALCANTI, L. O. H. A Escola Família Agrícola do Sertão: entre os percursos sociais, trajetórias pessoais e implicações ambientais. 2007. 267 p. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2007.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
MOLINA, M. C.; ANTUNES-ROCHA, M. I. Educação do Campo: história, práticas e desafios no âmbito das políticas de formação de educadores – reflexões sobre o Pronera e o Procampo. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 22, n. 2, p. 220-253, jul./dez. 2014.
PAULA, A. P. de.; BARBOSA, R. G. Contribuições de Paulo Freire na Educação do Campo: formação de professores/as e o ensino de Ciências. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 16, p. 1-17, 2021.
REIS, S. M. A. de O. Paulo Freire: 100 anos de práxis libertadora. Práxis Educacional, v. 17, n. 47, p. 238-258, 2021.
SERRA, E. Sobre os fundamentos e princípios da educação geográfica de jovens e adultos na perspectiva da educação popular. Signos Geográficos, v.1, p. 1-17, 2019.
SOUZA, M. A. de; SANTOS, F. H. T. dos. Educação do campo: prática do professor em classe multisseriada. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 7, n. 22, p. 211-227, set./dez. 2007.
WERLANG, J.; PEREIRA, P. B. Educação do Campo, CTS, Paulo Freire e Currículo: pesquisas, confluências e aproximações. Ciência & Educação, Bauru, v. 27, p. 1-19, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à REVISTA MUTIRÕ da Universidade Federal de Pernambuco o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. CC BY -
Permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original. Esta é a mais flexível das licenças, onde o foco é a disseminação do conhecimento.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.