Interlocuções teóricas nos estudos de gênero: um estudo de caso sob o prisma da complexidade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2175-294x.2020.246995

Keywords:

genre studies, genre theory, complexity, theoretical interlocutions.

Abstract

Considering the current centrality of genre studies, the aim of this work is to investigate how, from a theoretical point of view, genre research in Northeast Brazil was characterized, based on two graduate programs in which these studies stood out in the last decades. It was analyzed, from the perspective of complexity, a corpus of 86 theses and dissertations, observing in them the authors and theories mobilized and the theoretical dialogues carried out. The results suggest that genre studies in the Northeast both absorb exogenous theories and initiate dialogues between different theoretical contributions, characterized by heterogeneity, dynamics and non-linearity.

Author Biographies

Benedito Gomes Bezerra, Universidade de Pernambuco Universidade Católica de Pernambuco

Professor da Universidade de Pernambuco (UPE), Campus Mata Norte, e da Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP).

Renato Lira Pimentel, Universidade de Pernambuco

Professor da Universidade de Pernambuco (UPE), Campus Garanhuns

References

ADAM, Jean-Michel. A linguística textual: introdução à análise textual dos discursos. São Paulo: Cortez, 2008.

BAWARSHI, Anis S.; REIFF, Mary Jo. Gênero: história, teoria, pesquisa, ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

BAZERMAN, Charles. The Brazilian blend. In: LOUSADA, E. G.; FERREIRA, A. D’O.; BUENO, L.; ROJO, R.; ARANHA, S.; ABREU-TARDELLI, L. (Orgs.). Diálogos brasileiros nos estudos de gêneros textuais/discursivos. Araraquara: Letraria, 2016. p. 645-650.

BEZERRA, Benedito G. Gêneros no contexto brasileiro: questões (meta)teóricas e conceituais. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.

BEZERRA, Benedito G. A propósito da “síntese brasileira” nos estudos de gêneros. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 24, n. 2, 2016, p. 465-491.

DOLZ, Joaquim. Prefácio: início de um diálogo necessário. In: LOUSADA, E. G.; FERREIRA, A. D’O.; BUENO, L.; ROJO, R.; ARANHA, S.; ABREU-TARDELLI, L. (Orgs.). Diálogos brasileiros nos estudos de gêneros textuais/discursivos. Araraquara: Letraria, 2016. p. 14-20.

LARSEN-FREEMAN, Diane. Chaos/complexity science and second language acquisition. Applied Linguistics, v. 18, p. 141-165, 1997.

LARSEN-FREEMAN, Diane; CAMERON, Lynne. Complex systems and applied linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2008.

MARCUSCHI, Luiz Antonio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MEURER, José Luiz. Ampliando a noção de contexto na linguística sistêmico-funcional e na análise crítica do discurso. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 4, n. esp, p. 133-157, 2004.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. 11. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.

MORIN, Edgar. Para sair do século XX. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.

MOTTA-ROTH, Désirée. Análise crítica de gêneros: contribuições para o ensino e a pesquisa de linguagem. DELTA, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 341-383, 2008. Disponível em: http://www. scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502008000200007&lng =en&nrm=iso. Acesso em: 02 jun. 2020.

PAIVA, Vera Lúcia. M. O.; NASCIMENTO, Milton. Sistemas adaptativos complexos: língua(gem) e aprendizagem. Belo Horizonte: Faculdade de Letras/FAPEMIG, 2011.

PERELMAN, Chaim; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie. Tratado de argumentação: a nova retórica. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

PIMENTEL, Renato L. Diálogos, caracterização e contribuições dos estudos de gêneros em teses e dissertações no Brasil. Recife. 2019. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.

PIMENTEL, Renato L.; LÊDO, Amanda C. O. Gêneros textuais e ensino: diálogos entre teorias de gênero em teses e dissertações na UFPE. In: LOUSADA, E. G.; FERREIRA, A. D’O.; BUENO, L.; ROJO, R.; ARANHA, S.; ABREU-TARDELLI, L. (Orgs.). Diálogos brasileiros nos estudos de gêneros textuais/discursivos. Araraquara: Letraria, 2016. p. 34-47.

SILVA, Xênia S. O gênero textual cartão publicitário: um estudo da transmutação genérica. 2011. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2011.

SILVA, Noadia I.; BEZERRA, Benedito G. O conceito de gênero em artigos científicos sobre ensino de língua materna: repercussões de quatro tradições de estudos. In: APARÍCIO, A. S. M.; SILVA, S. R. (Orgs.). Gêneros textuais e perspectivas de ensino. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014. p. 17-48.

SWALES, John M. Research genres: exploration and applications. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

VIAN JR., Orlando. Beyond the three traditions in genre studies: a Brazilian perspective. In: ARTEMEVA, N.; FREEDMAN, A. (Ed.). Genre studies around the globe: beyond the three traditions. Winnipeg: Inkshed, 2015. p. 95-114.

Published

2020-08-07

How to Cite

Bezerra, B. G., & Pimentel, R. L. (2020). Interlocuções teóricas nos estudos de gênero: um estudo de caso sob o prisma da complexidade. Revista Investigações, 33(2). https://doi.org/10.51359/2175-294x.2020.246995

Issue

Section

Artigo - Linguística (seção livre)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.