Interlocuções teóricas nos estudos de gênero: um estudo de caso sob o prisma da complexidade
DOI:
https://doi.org/10.51359/2175-294x.2020.246995Keywords:
genre studies, genre theory, complexity, theoretical interlocutions.Abstract
Considering the current centrality of genre studies, the aim of this work is to investigate how, from a theoretical point of view, genre research in Northeast Brazil was characterized, based on two graduate programs in which these studies stood out in the last decades. It was analyzed, from the perspective of complexity, a corpus of 86 theses and dissertations, observing in them the authors and theories mobilized and the theoretical dialogues carried out. The results suggest that genre studies in the Northeast both absorb exogenous theories and initiate dialogues between different theoretical contributions, characterized by heterogeneity, dynamics and non-linearity.
References
ADAM, Jean-Michel. A linguística textual: introdução à análise textual dos discursos. São Paulo: Cortez, 2008.
BAWARSHI, Anis S.; REIFF, Mary Jo. Gênero: história, teoria, pesquisa, ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.
BAZERMAN, Charles. The Brazilian blend. In: LOUSADA, E. G.; FERREIRA, A. D’O.; BUENO, L.; ROJO, R.; ARANHA, S.; ABREU-TARDELLI, L. (Orgs.). Diálogos brasileiros nos estudos de gêneros textuais/discursivos. Araraquara: Letraria, 2016. p. 645-650.
BEZERRA, Benedito G. Gêneros no contexto brasileiro: questões (meta)teóricas e conceituais. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.
BEZERRA, Benedito G. A propósito da “síntese brasileira” nos estudos de gêneros. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 24, n. 2, 2016, p. 465-491.
DOLZ, Joaquim. Prefácio: início de um diálogo necessário. In: LOUSADA, E. G.; FERREIRA, A. D’O.; BUENO, L.; ROJO, R.; ARANHA, S.; ABREU-TARDELLI, L. (Orgs.). Diálogos brasileiros nos estudos de gêneros textuais/discursivos. Araraquara: Letraria, 2016. p. 14-20.
LARSEN-FREEMAN, Diane. Chaos/complexity science and second language acquisition. Applied Linguistics, v. 18, p. 141-165, 1997.
LARSEN-FREEMAN, Diane; CAMERON, Lynne. Complex systems and applied linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2008.
MARCUSCHI, Luiz Antonio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MEURER, José Luiz. Ampliando a noção de contexto na linguística sistêmico-funcional e na análise crítica do discurso. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 4, n. esp, p. 133-157, 2004.
MORIN, Edgar. Ciência com consciência. 11. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.
MORIN, Edgar. Para sair do século XX. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.
MOTTA-ROTH, Désirée. Análise crítica de gêneros: contribuições para o ensino e a pesquisa de linguagem. DELTA, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 341-383, 2008. Disponível em: http://www. scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502008000200007&lng =en&nrm=iso. Acesso em: 02 jun. 2020.
PAIVA, Vera Lúcia. M. O.; NASCIMENTO, Milton. Sistemas adaptativos complexos: língua(gem) e aprendizagem. Belo Horizonte: Faculdade de Letras/FAPEMIG, 2011.
PERELMAN, Chaim; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie. Tratado de argumentação: a nova retórica. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
PIMENTEL, Renato L. Diálogos, caracterização e contribuições dos estudos de gêneros em teses e dissertações no Brasil. Recife. 2019. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.
PIMENTEL, Renato L.; LÊDO, Amanda C. O. Gêneros textuais e ensino: diálogos entre teorias de gênero em teses e dissertações na UFPE. In: LOUSADA, E. G.; FERREIRA, A. D’O.; BUENO, L.; ROJO, R.; ARANHA, S.; ABREU-TARDELLI, L. (Orgs.). Diálogos brasileiros nos estudos de gêneros textuais/discursivos. Araraquara: Letraria, 2016. p. 34-47.
SILVA, Xênia S. O gênero textual cartão publicitário: um estudo da transmutação genérica. 2011. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2011.
SILVA, Noadia I.; BEZERRA, Benedito G. O conceito de gênero em artigos científicos sobre ensino de língua materna: repercussões de quatro tradições de estudos. In: APARÍCIO, A. S. M.; SILVA, S. R. (Orgs.). Gêneros textuais e perspectivas de ensino. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014. p. 17-48.
SWALES, John M. Research genres: exploration and applications. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
VIAN JR., Orlando. Beyond the three traditions in genre studies: a Brazilian perspective. In: ARTEMEVA, N.; FREEDMAN, A. (Ed.). Genre studies around the globe: beyond the three traditions. Winnipeg: Inkshed, 2015. p. 95-114.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Benedito Gomes Bezerra, Renato Lira Pimentel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.