Field report: methodologies and practices of teaching geography in the field class

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2675-3472.2022.254358

Keywords:

Field report , Geography , Teaching methodologies , Pernambuco , Piauí

Abstract

The present report refers to the field class of the disciplines of Methodology of Teaching Geography I and Supervised Curricular Internship of Geography IV, which took place in April 2022 in the cities of Gravatá-PE, Petrolina-PE, São Raimundo Nonato-PI and Lagoa Grande-PE. As one of the field activities of the Department of Geographic Sciences at UFPE, on the return to field classes, since the beginning of the Covid-19 pandemic, this field trip aimed to provide students with the experience of methodologies and practices of geography physical and human, and the teaching of geography, in addition to offering undergraduates, theoretical basis for conducting field classes in future teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ariadne Fernanda Ferraz Vieira, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Licencianda em Geografia pelo Departamento de Ciências Geográficas - UFPE

Ananda do Nascimento Rêgo, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Licencianda em Geografia pelo Departamento de Ciências Geográficas - UFPE

References

CLAVAL, P. A Paisagem dos Geógrafos. In: CORRÊA, R. L.; ROSENDAHL, Z. (orgs.). Paisagens, Textos e Identidade. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2004, p. 13-74.

DANTAS, T. S. CORDEIRO, J. M. P. Excursões e aula de campo em geografia: um olhar diferente sobre o semiárido. Revista Ensino de Geografia (Recife), Recife - PE, n. 1, p. 18-30. 2020. Disponível em: < https://periodicos.ufpe.br/revistas/ensinodegeografia/article/view/244684> Acesso em: 03/04/2022.

IBGE-Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, Cidades e Estados. Pernambuco. Disponível em: <https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pe/panorama> Acesso em: 07/06/2022.

LOPES, C. S.; PONTUSCHKA, N. N. Estudo do meio: teoria e prática. Geografia (Londrina), v. 18, n. 2, p. 173-191, 2009. Disponível em: < https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/2360> Acesso em: 05/04/2022

MONTEIRO DE OLIVEIRA, C. D.; SOUSA DE ASSIS, R. J. Travessias da aula em campo na geografia escolar: a necessidade convertida para além da fábula. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 1, p. 195-209, 2009. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/ep/a/KTRG6Yp4cH5QpMqJF5bdrpB/abstract/?lang=pt> Acesso em: 31/05/2022

Published

2022-09-06

How to Cite

Vieira, A. F. F., & Rêgo, A. do N. (2022). Field report: methodologies and practices of teaching geography in the field class. Revista Mutirõ. Folhetim De Geografias Agrárias Do Sul, 3(2), 191–208. https://doi.org/10.51359/2675-3472.2022.254358

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.