Uma análise das questões de literatura presentes no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM)

Authors

  • Rian Lucas da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB)

Keywords:

Enem, Question analysis, Literature approach

Abstract

This article analyzes some recently required Literature issues in the area of Languages, Codes and their Technologies, in the National High School Exam (ENEM), edition of 2019. Thus, this study has as main objective to analyze how the issues of Literature is presented in the exam and, above all, the way they are charged, checking if they use  methods and / or approaches such as: literary fragmentations, literary historicism or text as a pretext. After the analysis, the results showed the following aspects: the theme of literary historicism is still demanded in Enem; the text as a pretext occupies a significant portion in terms of the way the questions are presented; aspects related to textual fragmentation are still present in the questions analyzed and, finally, the reading properly considered as literary has gained space, considering that the exam presents quite pertinent questions that aim at the real meaning and understanding of literary texts. This work is therefore built on a critical support supported by research by authors such as Candido (1989), Zilberman (1991), Eco (2003), Chiappini (2005), in addition to the theoretical contributions of Rocco (1981), Lajolo (1982), Leite (1988) and Kramer (2000).

Author Biography

Rian Lucas da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB)

Atualmente, é discente no curso de Licenciatura em Letras com habilitação em Língua Portuguesa pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB). Desenvolve pesquisas na área da Literatura Brasileira com temáticas voltadas ao estudo de gênero e sexualidade, como questões que envolvem o racismo, o feminismo, o homoerotismo, entre outras. Além disso, é escritor de textos (poemas, contos e crônicas) dentre os quais alguns já foram, inclusive, publicados em revistas (Ecos da palavra e LiteraLivre). É participante ativo do PIBIC EaD, com o projeto de pesquisa intitulado: Leitura subjetiva na formação docente: constituição de laços afetivos com o texto literário, pelo IFPB. É membro, também, do grupo de pesquisa (LiDiMe) - Linguagem, Discurso, Mídia e Educação, pela Universidade Federal do Maranhão.

References

CANDIDO, Antonio. Direitos Humanos e literatura. In: FESTER, Antonio Carlos Ribeiro (Org.) Direitos humanos E… São Paulo: Brasiliense, 1989.

CHIAPPINI, Ligia. Reinvenção da catedral: língua, literatura, comunicação, novas tecnologias e políticas de ensino. São Paulo: Cortez, 2005.

ECO, Umberto. Sobre algumas funções da literatura.In:ECO, Umberto. Sobre a literatura. 2.ed. Rio de Janeiro: Record, 2003, p. 9- 21.

FERREIRA, S. R. Q; REGISTRO, E. S. R. A fragmentação do ensino de literatura nos livros didáticos e sua abordagem na sala de aula.Anais de XI Congresso Internacional da ABRALIC: tessituras, interações, convergências. USP – São Paulo, Brasil, 2008.

KRAMER, Sonia. Leitura e escrita como experiência: seu papel na formação de sujeitos sociais. Presença Pedagógica, Belo Horizonte, v.6, n.31, jan./fev, 2000.

LAJOLO, Marisa. O texto não é pretexto. In: ZILBERMAN, Regina (Org.). A produção cultural para a criança.Porto Alegre: Mercado Aberto, 1982.

LEITE, Lígia Chiappini Moraes. Invasão da Catedral: literatura e ensino em debate. 2. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988.

ROCCO, Maria Thereza Fraga. Literatura/Ensino: Uma problemática.. São Paulo: Ática, 1981. 288p.

ZILBERMAN, Regina. A leitura rarefeita: livro e literatura no Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1991.

ZILBERMAN, Regina. Estética da recepção e história da literatura. São Paulo: Ática, 1989.

Published

2022-01-21

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.