As construções literárias em torno da amizade: uma análise comparativa das obras de Elena Ferrante e Muriel Barbery
Keywords:
Bildungsroman, narrador-protagonista, amizade, Elena Ferrante, Muriel BarberyAbstract
In this article, we intend to carry out a comparative analysis in order to understand how the friendship relationship present in the books “A vida mentirosa dos adultos” (2019), by Elena Ferrante, and “A elegância do ouriço” (2008), by Muriel Barbery, can dialogue with each other and enable us to perceive how narratives with divergent forms and similar themes build the birth and separation of the relationship between the charac-ters. For this, we built a bibliographical research of a qualitative nature and based on the writings of Carvalhal (2006), Alós (2012), Coutinho (2008), Lobo (1997), Santos (2016), Maas (2000), Schwantes (2007), Carvalho (2016), Bakhtin (2003) and Leite (2002). At the end of the research, we understand how the beginning and end of friendship, presented by both works, each became coherent in its own way. Thus, although the two texts present aspects of Bildungsroman and the presence of the narrators-protagonists, in Ferrante’s work, friendship is based more on the maturation process and its significance in the characters’ lives, and in Barbery’s work, the presence of two narrators-protagonists who enunciate, through their voices, their subjectivities and the particularities that unite them, becomes more significant for the friendship built.
References
ALÓS, Anselmo Peres. A literatura comparada neste início de milênio: tendências e perspectivas. Ângulo, Lorena, v. 1, n. 130, p. 7 -12, jul./set., 2012.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BARBERY, Muriel. A elegância do ouriço. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
CARVALHAL, Tânia Franco. Literatura comparada. 4 ed. São Paulo: Ática, 2006.
CARVALHO, Ana Paula Ribeiro. A composição renovadora de A elegância do ouriço. Dissertação (Mestrado em Letras) – Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Goiânia, P. 83, 2016.
COUTINHO, Eduardo de Faria. Literatura comparada: reflexões sobre uma disciplina acadêmica. Revista Brasileira de Literatura Comparada, Porto Alegre, v. 8, n.8, p. 41 – 58, Jan/Abril, 2006.
FERRANTE, Elena. A vida mentirosa dos adultos. São Paulo: Intrínseca, 2019.
LEITE, Ligia Chiappini Moraes. O foco narrativo. 10 ed. São Paulo: Ática, 2002.
LOBO, Luiza. Antiépica e modernidade. APOTESI: Revista de Estudos Literários, Juiz de fora, v. 1, n. 1, p. 9 – 23, 15/dez, 1997.
MAAS, Wilma Patrícia. O cânone mínimo: o Bildungsroman na história da literatura. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
SANTOS, Cássia Farias Oliveira dos. Narrativas de amadurecimento: relações entre o romance de formação e a literatura infanto-juvenil. Dissertação (Mestrado em Estudos de Literatura) – Instituto de Letras, Universidade Federal Fluminense. Niterói, P. 158, 2016.
SCHWANTES, Cíntia. Narrativas de formação contemporânea: uma questão de gênero, Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, n. 30, p. 53-62, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Autor, concedendo à revista o direito à primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 Internacional (CC BY 4.0) que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).