Experiência de monitoria remota: uma análise sobre o letramento digital

Authors

  • Andreza Kaisa dos Santos Gomes Universidade Federal de Pernambuco
  • Everton Henrique Souza da Silva Universidade Federal de Pernambuco

Keywords:

Academic monitorship, Digital literacy;, Remote teaching.

Abstract

This work aims to report the experiences of a monitorship of the curricular component Academic Reading and Writing, for Undergraduate Portuguese Language and Literature - Teaching Major and Undergra-duate Music - Teaching Major through the emergency remote supplementary teaching semester (2020.3) on Federal University of Pernambuco (UFPE), from August to November of 2020, due to the COVID-19 pandemic. This study focuses on the technological tools used by the students to produce texts and their engagement with the new genres, especially digital ones, during the remote teaching semester. The methodology makes use of an on-line form set up with objective and subjective questions regarding the students’ experience in the course of the synchronous and asynchronous classes and about the intervention of the monitors throughout the remote activities’ adaptation process. In accordance with Antunes (2009), Araújo (2006; 2010), Freire (1996), Marcus-chi (2008; 2010), Ribeiro (2009; 2019; 2020), Rojo e Moura (2012) e Xavier (2002), this work attends to analyze the students’ answers reflecting about the technological and digital tools’ impact in relation to the academic writing. By this analysis, it was possible to observe that, though the students are considered digital natives, they presented many difficulties to use technologies during the curricular component. Nonetheless, during the classes, the practice makes the usage easier enabling the digital literacy and the immersion on unknown digital genres by the undergraduate students.

Author Biographies

Andreza Kaisa dos Santos Gomes, Universidade Federal de Pernambuco

Graduanda em Letras Português - Licenciatura do Departamento de Letras na Universidade Federal de Pernambuco.

Everton Henrique Souza da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Graduando em Letras Português - Licenciatura do Departamento de Letras na Universidade Federal de Pernambuco.

References

ANA Elisa Ribeiro: antes e durante a pandemia - fabulações sobre escola e tecnologias digitais. [S. l.: s. n.], 2021. 1 vídeo (111 min). Publicado pelo canal Agenciamentos. Disponível em: https://youtu.be/z41Yl9sOy14. Acesso em: 26 fev. 2021.

ANTUNES, I. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

ARAÚJO, J. C. Os chats: uma constelação de gêneros na internet. Orientadora: Bernardete Biasi-Rodrigues. 2006. Tese (Doutorado em Linguística) - Universidade Federal do Ceará, Ceará, 2006.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT NBR 6023: informação e documentação - referências: elaboração. Rio de Janeiro: ABNT, 2018.

EDUCAÇÃO e tecnologias digitais: ciclos da precariedade diante da pandemia. [S. l.: s. n.], 2020. 1 vídeo (1 h 33 min). Publicado pelo canal ABRALIN. Conferência apresentada por Ana Elisa Ribeiro. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_-lfTZT7oFI&t=5016s&ab_channel=Abralin. Acesso em: 2 mar. 2021.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

LETRAMENTOS digitais (minicurso - aula 1). [S. l.: s. n.], 2020. 1 vídeo (12 min). Publicado pelo canal Parábola Editorial. Disponível em: https://youtu.be/ga6lqA8yiDs. Acesso em: 26 fev. 2021.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

OLIVEIRA, L. H. S.; MOREIRA, W. Edição & crítica. Belo Horizonte: CEFET-MG, 2018.

O’REILLY, T. Padrões de design e modelos de negócios para a nova geração de software. Tradução de Miriam Medeiros. [S. l.]: publicado em O'Reilly, 2005. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/114173/mod_resource/content/1/o-que-e-web-20_Tim%20O%C2%B4Reilly.pdf. Acesso em: 17 abr. 2021.

PINHEIRO, R. C.; ARAÚJO, J. C. O hipertexto na linguística: origem, concepções e contribuições para a área. In: LIMA, A. H. V; SOARES, M. E.; CAVALCANTE, S. A. S. (orgs.). Linguística geral: os conceitos que todos precisam saber. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020. E-book (291 p.). p. 185-215. Disponível em: https://www.pimentacultural.com/linguistica-geral-3. Acesso em: 18 abr. 2021.

RIBEIRO, A. E. Letramento digital: um tema em gêneros efêmeros. Revista da Abralin, [s. l.], v. 8, n. 1, jan./jun. 2009. Disponível em: https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1002/928. Acesso em: 17 abr. 2021.

RIBEIRO, A. E. Do fosso às pontes: um ensaio sobre natividade digital, nativos Jr. e descoleções. Revista da Abralin, [s. l.], v. 18, n. 1, p. 1-24, 2019. Disponível em: https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1330. Acesso em: 18 abr. 2021.

RIBEIRO, A. E. Letramento digital e ensino remoto: reflexões sobre práticas. Debates em Educação, Maceió, v. 12, p. 446-460, 2020. DOI: 10.28998/2175-6600.2020v12nEsp2p446-460. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10757. Acesso em: 3 mar. 2021.

ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos. In: ROJO, R.; MOURA, E. (orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, p. 11-31, 2012.

XAVIER, A. C. S. O hipertexto na sociedade da informação: a constituição do modo de enunciação digital. Orientadora: Ingedore Villaça Koch. 2002. Tese (Doutorado em Linguística) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2002.

Published

2022-06-17

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.