Aspectos (não)contribuintes do Pibid para a formação docente de graduandos em Letras Inglês: um estudo de caso
DOI:
https://doi.org/10.51359/2175-294x.2019.241324Keywords:
Pibid, teacher training, teaching action and reflection.Abstract
This paper investigates, through the qualitative analysis of questionnaires and experience reports, how participatingin Pibid have modified teacher education of UFG-REJ English Language and Literature undergraduates, as well as to analyze whether the subproject goals were achieved and to reflect on scholars’ impressions towards their experiences. The data indicate substantial contributionsto teacher training, such as reinforcement of theory/practice articulationandopportunity to experienceand reflect on public educational context. Nevertheless, a lack of didactic-pedagogical guidelines prior to the first contact with the classroom was identified as a non-contributing aspect, leading to demotivating feelings.References
ASSIS-PETERSON, A. A.; COX, M. I. P. Inglês em tempos de globalização: para além de bem e mal. Calidoscópio, São Leopoldo, v. 5, n. 1, p. 5-14. 2007. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/5616. Acesso em: 28 mar. 2017.
AUDI, L. C. C. et al. Pibid de língua inglesa na UNEB campus X: algumas contribuições na formação docente. In: MATEUS, E; EL KADRI, M. S.; SILVA, K. A. (org.). Experiências de formação de professores de línguas e o Pibid: contornos, cores e matizes. Campinas: Pontes, 2013. p. 79-104.
BARCELOS, A. M. F. Metodologia de Pesquisa das Crenças sobre Aprendizagem de Línguas: estado da arte. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 71-92. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbla/v1n1/05.pdf. Acesso em: 28 fev. 2017.
BARCELOS, A. M. F. Reflexões acerca da mudança de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 109-138. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbla/v7n2/06.pdf. Acesso em: 2 mar. 2017.
COELHO, H. S. H. “É possível aprender inglês na escola?” Crenças de professores e alunos sobre o ensino de inglês em escolas públicas. 2005. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2005. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/handle/1843/ALDR-6ACG69. Acesso em: 19 jan. 2017.
DAWKINS, S.; RITZ, M. E.; LOUDEN, W. Learning by doing: preservice teachers as reading tutors. Australian Journal of Teacher Education, Perth, v. 34, n. 2, p. 40-49. 2009. Disponível em: http://ro.ecu.edu.au/ajte/vol34/iss2/4. Acesso em: 26 fev. 2017.
DÖRNYEI, Z. Research Methods in Applied Linguistics - Quantitative, Qualitative, and Mixed Methodologies. Oxford: Oxford University Press, 2007.
FADANELLI, S. B.; MONZÓN, A. J. Gêneros textuais datasheet e artigos científico em aulas de ESP: levantamentos léxico-estatísticos para fins educacionais. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 11, n. 2, p. 351-378. 2017. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/36865/20121. Acesso em: 7 ago. 2017.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GATTI, B. A. Os professores e suas identidades: o desvelamento da heterogeneidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 98, p. 85-90. 1996. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/798/809. Acesso em: 25 mar. 2017.
JENKINS, J. English as a lingua franca: from the classroom to the classroom. ELT Journal, Oxford, v. 66, n. 4, p. 486-494. 2012. Disponível em: https://academic.oup.com/eltj/article/66/4/486/385078. Acesso em: 31 mar. 2017.
JORDÃO, C. M. Letramento crítico, inglês como língua internacional e ensino: as marés do Pibid-Inglês da UFPR. In: MATEUS, E; EL KADRI, M. S.; SILVA, K. A. (org.). Experiências de formação de professores de línguas e o Pibid: contornos, cores e matizes. Campinas: Pontes, 2013. p. 21-47.
LEFFA, V. J. Criação de bodes, carnavalização e cumplicidade. Considerações sobre o fracasso da LE na escola pública. In: LIMA, D. C. (org.). Inglês em escolas públicas não funciona? Uma questão, múltiplos olhares. São Paulo: Parábola, 2011.
LEFFA, V. J. O ensino do inglês no futuro: da dicotomia para a convergência. In: STEVENS, C. M. T.; CUNHA, M. J. C. (org.). Caminhos e colheita: ensino e pesquisa na área de inglês no Brasil. Brasília: UnB, 2003. p. 225-250.
LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. B. A educação escolar no contexto das transformações da sociedade contemporânea. In: LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. B. Educação Escolar: políticas, estrutura e organização. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2003. p. 66-106.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MATEUS, E. F.; EL KADRI, M. S.; GAFFURI, P. O que se pode ver da janela: uma análise do subprojeto de Letras-Inglês do Programa PIBID. Signum: Estudos da Linguagem, Londrina, v. 14, n. 1, p. 363-386. 2011. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/8488/9228. Acesso em: 8 nov. 2016.
MELLO, G. N. Formação inicial de professores para a educação básica: uma (re)visão radical. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 98-110. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/spp/v14n1/9807.pdf. Acesso em: 27 out. 2019.
MOITA LOPES, L. P. Inglês no mundo contemporâneo: ampliando oportunidades sociais por meio da educação. In: SIMPÓSIO DA TIRF (TESOL INTERNATIONAL RESEARCH FOUNDATION). São Paulo: mimeo, 2005.
MOITA, F. M. G. S. C.; ANDRADE, F. C. B. Ensino-pesquisa-extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 41, p. 269-280. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n41/v14n41a06.pdf. Acesso em: 16 jan. 2017.
PADULA, B. C. Emoções de uma professora de Inglês de escola regular: o papel do coaching. 2016. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2016. Disponível em: http://www.locus.ufv.br/handle/123456789/8208. Acesso em: 3 jul. 2017.
SUGIMOTO, L. O tripé e o papel da universidade pública. Jornal da Unicamp, Campinas, 3-9 dez. 2007, p. 9. Disponível em: http://www.unicamp.br/unicamp/unicamp_hoje/jornalPDF/ju382pag09.pdf. Acesso em: 12 jan. 2017.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS. Anexo II. Edital nº 80/2013/PIBID/UFG. Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). Subprojeto Letras Inglês: Language and Literature. Goiânia: Universidade Federal de Goiás, 2013. Disponível em: https://pibid.prograd.ufg.br/up/296/o/Subprojeto_Letras_Ingl%C3%AAs_PIBID-CAJ_2013.pdf. Acesso em: 4 nov. 2016.
VOLKMAN, E.; MENDES, T. C.; BACCON, A. L. P. Preparação para a docência: um estudo com alunos concluintes de um curso de licenciatura em matemática. In: REUNIÃO CIENTÍFICA REGIONAL DA ANPED – SUL, 11., 2016, Curitiba. Anais […]. Curitiba: Setor de Educação da UFPR, 2016. Disponível em: http://www.anpedsul2016.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2015/11/EIXO6_ELIZABETE-VOLKMAN-THAMIRIS-CHRISTINE-MENDES-ANA-LÚCIA-PEREIRA-BACCON.pdf. Acesso em: 27 out. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Joel Victor Reis Lisboa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.