Articulação oracional e produção escrita: um trabalho com o pronome relativo

Authors

  • Edvaldo Balduino Bispo Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Maria Estela Lima da Costa Amurim Escola Estadual Santos Dumont

DOI:

https://doi.org/10.51359/2175-294x.2019.241458

Keywords:

relative pronoun, clause combining, written texts, functional linguistics.

Abstract

We describeand an analyzea class activity developed with 9thgrade students of an elementary schoolfocusing on the use of the relative pronoun in a situation of formalwriting. The aimwas  to  improve  the  use  of  this  linguistic  item  by the  studentsin  order for  them to articulate  pieces  of  texts. Adidactic  sequence  was developed  through  an  interventional qualitative  research. The theoretical  and methodologicalsupport  isthe  North  AmericanFunctional Linguistics. As results, we highlight the students' progress regarding the adequate use of the relative pronoun in a formal context of language usage.

Author Biographies

Edvaldo Balduino Bispo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professor Associado da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Câmpus de Natal, onde atua nas áreas de Língua Portuguesa, na graduação, e de Linguística, na pós-graduação. Pesquisador do Grupo de Estudos Discurso & Gramática, desenvolve projetos e orienta trabalhos contemplando temas relacionados à morfossintaxe do português em perspectiva funcional, além de questões relativas ao ensino de língua portuguesa na Educação Básica. É coorganizador dos livros Orações relativas no português brasileiro: diferentes perspectivas (EDUFF, 2014) e Variação e mudança em perspectiva construcional (EDUFRN, 2018).

Maria Estela Lima da Costa Amurim, Escola Estadual Santos Dumont

Mestra em Letras pelo Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS), UFRN. Professora da Rede Estadual de Ensino do Rio Grande do Norte

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Published

2019-12-31

How to Cite

Bispo, E. B., & Amurim, M. E. L. da C. (2019). Articulação oracional e produção escrita: um trabalho com o pronome relativo. Revista Investigações, 32(2), 275–304. https://doi.org/10.51359/2175-294x.2019.241458

Issue

Section

Artigo - Linguística (seção livre)

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