Narrative identity, by Paul Ricoeur, as an explanation of the notion of formation in the Bildungsroman as understood by Mikhail Bakhtin

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2175-294x.2025.262227

Keywords:

coming-of-age, narrative identity, Ricoeur, Bakhtin

Abstract

This article starts from Mikhail Bakhtin's well-known essay on the Bildungsroman to confront his ideas about the representation, by this novelistic genre, of the formation of man, with Paul Ricoeur's concept of narrative identity. The French philosopher understands the narrative as the only possibility of constituting the subject's identity, which can be extended to the way in which the Bildungsroman, the novel of formation, seeks to show the constitution of the characters' character. The dialectic between sameness and ipseity explains the ways in which this genre configures itself as a narrative.

Author Biography

Edson Ribeiro da Silva, Centro Universitário Campos de Andrade

Centro Universitário Campos de Andrade. Professor do Programa de Mestrado e Doutorado em Teoria Literária na Uniandrade, em Curitiba, Paraná. Pós-doutor e Doutor em Letras (Estudos Literários) pela Universidade Estadual de Londrina. E-mail: edribeiro@uol.com.br.

References

BAKHTIN, Mikhail. Teoria do romance I: a estilística. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2015.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 4. ed., São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria semiótica do texto. São Paulo: Editora Ática, 2005.

BERGSON, Henri. A evolução criadora. Tradução de Adolfo Casais Monteiro. São Paulo: Unesp, 2010.

DILTHEY, Wilhelm. Poetry and experience. Edicted by Rudolf A. Makkreel and Frithjof Rodi. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1985.

FOUCAULT, Michel. A coragem da verdade: o governo de si e dos outros. II: curso no Collège de France (1983-1984). Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: WWF Martins Fontes, 2011.

GALLAGHER, Katherine. Ficção. In: MORETTI, Franco. O romance 1: a cultura do romance. Tradução de Denise Bottmann. São Paulo: Cosacnaify, 2009.

HEGEL, Georg. W. F. Fenomenologia do espírito. Tradução de Paulo Meneses com a colaboração de Karl Heinz-Efken. 2. ed., Petrópolis: Vozes, 1992.

HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo. Tradução de Márcia Sá Cavalcanti Schuback. 7. ed., Petrópolis, RJ: Editora Vozes; Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2012.

HEIDEGGER, Martin. A tese de Kant sobre o ser. In: HEIDEGGER, Martin. Heidegger. Tradução de Ermildo Stein. São Paulo: Editora Nova Cultural, 1996. Coleção Os Pensadores.

LUKÁCS, Georg. A teoria do romance: um ensaio histórico-filosófico sobre as formas da grande épica. Tradução de José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2000.

MILLER, Meredith. Lesbian, gay and trans Bildungsromane. In: GRAHAM, Sarah. (Org.) A history of the Bildungsroman. Cambridge: Cambridge University Press, 2019, p. 239-266.

RICOEUR, Paul. O si-mesmo como um outro. Tradução de Lucy Moreira Cesar. Campinas: Papirus, 1991.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa. Tradução de Cláudia Berliner e Márcia Valéria Martinez de Aguiar. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.

VIANA, Cristina A. Tempo e sujeito em Paul Ricoeur: uma introdução a partir da leitura ricoeuriana do livro xi das Confissões de Santo Agostinho. Revista Contemplação, Porto Alegre, v. 1, p. 1-19, 2015.

Published

2025-02-20

How to Cite

Ribeiro da Silva, E. (2025). Narrative identity, by Paul Ricoeur, as an explanation of the notion of formation in the Bildungsroman as understood by Mikhail Bakhtin. Revista Investigações, 38(1). https://doi.org/10.51359/2175-294x.2025.262227

Issue

Section

Artigo - Literatura (seção livre)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.