O caráter performativo da linguagem do movimento escola sem partido

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2175-294x.2019.241100

Keywords:

speech acts, performativity, “School without Political Party Movement”.

Abstract

This paper aims to investigate the performative character of the language from the “School without Political Party Movement”. Authors like Austin  (1962), Derrida (1977) and Butler (1997), who discuss  the  performative  character  of  language  and  the  violence  exercised through speech acts, will be used as theoretical basis. Anchoredin the assumptions of qualitative research, it will be analyzed online comments in three posts from the official webpage “School without Political Party”at the social network Facebook. The comments indicate the illocutionary force  of  language, capable of naming, transforming, subverting the role of the teacher and inciting violent practices.

Author Biography

Letícia Berneira Cardozo, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduada em Letras - Português/ Inglês pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG - 2009). Possui mestrado em Letras - área de Estudos da Linguagem - pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL- 2016). É doutoranda em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

References

AUSTIN, J. L. How to do things with words. Oxford: Oxford University Press.1962

BOYD, D. Social Network Sites as Networked Publics: Affordances, Dynamics, and Implications. In: PAPACHARISSI, Zizi (ed.). Networked Self: Identity, Community, and Culture on Social Network Sites. Routledge, pp. 39-58, 2010.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm>. Acesso em 20/11/2018

BUTLER, J. Excitable speech: a politics of the performative. New York: Routledge, 1997.

DERRIDA, J. Assinatura acontecimento contexto. In: Derrida, J. Limited Inc. Campinas: Papirus, 1977.

ESCOLA SEM PARTIDO. Educação sem doutrinação. Conteúdo disponibilizado em todo o site. Disponível em: <http://escolasempartido.org/>. Acesso em 19/11/2018.

MEY, J. Pragmatics: An Introduction. London: Blackwell, 2001.

NUNAN, D. Case Study. In: Research methods in language learning. Cambridge: Cambridge University, 1992.

RAJAGOPALAN, K. Por uma linguística crítica. Linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

RAJAGOPALAN, K. Nova pragmática: fases e feições de um fazer. SP: Parábola Editorial, 2010.

Published

2019-12-31

How to Cite

Cardozo, L. B. (2019). O caráter performativo da linguagem do movimento escola sem partido. Revista Investigações, 32(2), 165–188. https://doi.org/10.51359/2175-294x.2019.241100

Issue

Section

Artigo - Linguística (seção livre)

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.