Ecolalia, silêncio e linguagem gestual no autismo: uma reflexão para além do patológico
DOI:
https://doi.org/10.51359/2175-294x.2019.241493Keywords:
autism, echolalia, silence, sign language.Abstract
We aim to discuss echolalia, silence and gesture in the autism specificity as language possibility. To this, we were based on the theoretical framework Lemos’ Linguistic Interactionism based on European Structural Linguistics and Freud Lacanian-based Psychoanalysis, and we rely on the multimodal matrix of language, in which gesture and speech make up a significant unit. Methodologically, we were conducted a theoretical discussion on the relationship between echolalia, silence and gesturality in autism from an illustrative example that contains echolalia in the speech of an autistic adolescent in the 13 years old.References
BARROS, Manoel. Livro sobre o nada. Rio de Janeiro: Record, 1996.
BARROS, Isabela Barbosa do Rego; FONTE, Renata Fonseca Limada.Estereotipias motoras e linguagem: aspectos multimodais da negação no autismo. RBLA, Belo Horizonte, v. 16, n. 4, p. 745-763, 2015.
BARROS, Isabela Barbosa do Rego; MELO, Maria de Fátima Vilar de; CARVALHO, Glória Maria Monteiro. Reflexões sobre a formação da linguagem no autismo. Revista FSA. Teresina, v. 10, n. 1, art. 14, p. 244-263, jan/mar, 2013.
BARROS, Isabela Barbosa do Rego. Autismo e linguagem: discussão à luz da teoria da enunciação. Comunicações, São Paulo, 23(2), p. 227-232, 2011.
BUTCHER, Cynthia; GOLDIN-MEADOW, Susan.Gesture and the transition from one-to two-word speech: when hand and mouth come together. In: MCNEILL (ed.) Language and Gesture, Cambridge: Cambridge University Press, 2000, p. 235-257.
CARVALHO, Glória Maria Monteiro de. Manifestações verbais singulares da criança: um confronto com a questão da linguagem autística. 2010. Relatório de pesquisa apresentado ao CNPq.
CARVALHO, Glória Maria Monteiro de. O erro como diferença na trajetória linguística da criança: aquisição de linguagem e autismo. 2007. Relatório de pesquisa apresentado ao CNPq.
CARVALHO, Glória Maria Monteiro de.MALTA, Manoel de Lira. Notas sobre a ecolalia do autista: seu efeito de exclusão.Revista Gel, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 65-79, 2013.
CARVALHO, Glória Maria Monteiro de. MELO, Maria de Fátima Vilar de. Ecolalia e música: a linguagem no autismo. Revista Gel, São Paulo, v. 15, n.1, p. 63-84, 2018.
CAVALCANTE, Marianne. Rotinas interativas mãe-bebê: constituindo gêneros do discurso. Investigações (Recife), v. 21, p. 153-170, 2009.
CAVALCANTE, Marianne. Contribuições dos estudos gestuais para as pesquisas em aquisição de linguagem, Linguagem & Ensino, Pelotas, v.21, n. esp., p. 5-35, 2018. Disponível em:<https://periodicos.ufpel.edu.br>. Acesso em 1 de outubro de 2019.
FONTE, Renata Fonseca Lima da.et al. A matriz gesto-fala na aquisição da linguagem: algumas reflexões. In: BARROS, Isabela Barbosa do Rego. et al. Aquisição, desvios e práticas de linguagem. Curitiba: Editora CRV, p. 11-26, 2014.
FONTE, Renata Fonseca Lima da.CAVALCANTE, Marianne Bezerra Carvalho. Abordagem multimodal da linguagem: contribuições à clínica fonoaudiológica. In: MONTENEGRO, Ana Cristina; BARROS, Isabela; AZEVEDO, Nadia. (Orgs.). Fonoaudiologia e Linguística: teoria e prática. 224ed.Curitiba: Appris, 2016, v. 1, p. 205-225.
FONTE, Renata Fonseca Lima da.BARROS, Isabela Barbosa do Rego. Estereotipias motoras no funcionamento multimodal da linguagem: discussões no campo do autismo. Estudos da Língua(gem), v. 17, n. 1, p. 127-140, 2019.
KANNER, Leo. Os distúrbios autísticos do contato afetivo. In.: ROCHA, Paulina Schmidtbauer (Org.). Autismos. São Paulo: Escuta. 1997.
KENDON, Adam. The study of gesture: some remarks on its history.Recherches sémiotiques/semiotic inquiry 2, p. 45-62, 1982.
KENDON, Adam.Language and Gesture: Unity or Duality. In: MCNEILL, D. (ed.) Language and Gesture, Cambridge University Press, 2000, p. 47–63.
KENDON, Adam.Language’smatrix. Gesture,v. 9, n. 3, p. 355–372, 2009.
KENDON, Adam. Reflections on the “gesture-first” hypothesis of language origins. Psychonomic Bulletin & Review, v. 24, n. 1, p. 163-170, 2017.Disponível em:
<https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5325861/>.Acesso em: 18/04/2018.
LEMOS, Cláudia Thereza Guimarães de. A sintaxe no espelho. Cadernos de estudos linguísticos. UNICAMP, Campinas, n. 10, 1986.
LEMOS, Cláudia Thereza Guimarães de. Das vicissitudes da fala da criança e de sua investigação.
Cadernos de Estudos Linguísticos. v. 42, jan./jun., P. 41-69, 2002.
LEMOS, Cláudia Thereza Guimarães de. Língua e discurso na teorização sobre aquisição de linguagem. Revista Letras de Hoje, v. 30, n. 4, p. 9-28, 1995.
LEMOS, Cláudia Thereza Guimarães de. Processos metafóricos e metonímicos: seu estatuto descritivo e explicativo na aquisição da língua materna. Trabalho apresentado no The trend lectures and workshop on metaphorand analogy, Trento, Itália, 1997.
LIER-DE VITTOR, Maria Francisca de A. F. Os monólogos da criança: delírios da língua. 1994. 206 f. Tese de doutorado em Linguística. Universidade Estadual de Campinas.
LIMA, Cacilda Vilela de. REHBERG, Lucilene Lisboa. A multimodalidade da linguagem e os transtornos do espectro do autismo (TEA) num contexto terapêutico semidirigido. In. Autismo, linguagem e cognição.
CAETANO, Sheila Cavalcante; LIMA-HERNANDES, Maria Célia Pereira; PAULA, Fraulein Vidigal de; RESENDE, Briseida Dogo; MÓDULO, Marcelo (Orgs.). Jundiaí: Paco, 2015.
LISPECTOR, Clarice. Água Viva. São Paulo, Circulo do livro, 1973.
MAIA, Juliana Costa. Um viés constitutivo do sujeito na terapia de linguagem com uma criança autista. 2006. 111 f. Dissertação de mestrado em Letras. Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa.
MCNEILL, David. so you think gestures are nonverbal? Psychological Review, v. 92, n.3, p. 350-371, 1985.
MCNEILL, David. Hand and Mind: What Gestures Reveal About Thought. Chicago, IL: University of Chicago Press, 1992, p. 75 – 85.
MCNEILL, David. Introduction. In: MCNEILL, D.(ed.). Language and Gesture.Cambridge: Cambridge University Press, 2000, p. 1-10.
PORGE, Erik. Voz do Eco. Trad. Viviane Veras. São Paulo: Mercado da Letras, 2014.
QUEIROZ, Telma Corrêa da Nóbrega. Entrando na linguagem. Estilos da clínica, São Paulo, v. VIII, n. 15, p. 12-33, 2003.
QUEK, F. et al. Multimodal human discourse: gesture and speech. ACM transactions on computer-human interactions, v.9, n.3, p.171-193, 2002.
REGO, Fabiana Lins Browne. Investigando a ecolalia no autismo: há possibilidade de um novo olhar?2015. 117 f. Dissertação de mestrado em Psicologia. Universidade Federal Pernambuco. Recife.
REGO, Fabiana Lins Browne. Aquisição de linguagem: uma contribuição para o debate sobre autismo e subjetividade. Psicologia Ciência e Profissão, Brasília, 26(1), p. 12-25, 2006.
SURREAUX, L.M. A questão do silêncio na aquisição desviante de linguagem. Revista Letras de Hoje. Rio Grande do Sul. v. 36, n. 3, p. 593-599, 2001.
VIVÈS, Jean-Michel. Variações psicanalíticas sobre a voz e a pulsão invocante. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Elisângela Maria da Silva, Renata Fonseca Lima da Fonte

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.