Estudo longitudinal da aquisição fonológica de criança com Síndrome de Down
DOI:
https://doi.org/10.51359/2175-294x.2020.241765Keywords:
phonological acquisition, down's syndrome, longitudinal study.Abstract
This paper analyzes the acquisition of speech of children with Down's syndrome in a longitudinal study in order to follow individual developmental characteristics. The research considers repair strategies in the acquisition and is supported by Models Based on the Use (BYBEE, 2001, 2010). It is a case study with a child, involving periodic recordings from his 5 months to his 2 years old. The analysis pointed to a gradual sound acquisition, with the effect of frequency effects, on the preferential production of earlier consonant sounds and the consonant-vowel syllabic type.References
BYBEE, J. Phonology and Language Use. Cambridge: Cambridge University Press. 2001.
BYBEE, J. Language, Use and Cognition. New York: Cambridge University Press, 2010.
CHOMSKY, N. A. Review of B. F. Skinner's Verbal Behavior. Prentice-Hall: Language, 1959.
FERRARI, L. Introdução à Linguística Cognitiva. São Paulo: Contexto, 2011.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: Apostila, 2002.
GROLLA, E.; SILVA, M. C. F. Para Conhecer Aquisição da Linguagem. São Paulo: Contexto, 2014.
FONTES MARTINS, R. M. A organização do componente fonológico e o comportamento do indivíduo. Tese (Doutorado em Linguística) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.
GUIMARÃES, D. M. L. O. Percurso de fonologia pela criança: uma abordagem dinâmica. Biblioteca Digital Da Universidade De Minas Gerais - UFMG, 2008.
KAIL, Michèle. Aquisição de Linguagem. Trad. de Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola, 2013.
LAMPRECHT, R. R. et al. Aquisição fonológica do português: perfil de desenvolvimento e subsídios para terapia. Porto Alegre: Artmed, 2004.
LOUSADA, M.; ALVES, D. C. e FREITAS, M. J. Avaliação linguística em contextos de desenvolvimento típico e atípico: aspetos fonéticos e fonológicos. In: FREITAS, M. J.; SANTOS, A. L. (org.). Aquisição de língua materna e não materna: Questões gerais e dados do português. Berlin: Language Science Press. 2017. p. 51–70.
MOTA, H. B. Terapia fonoaudiológica para os desvios fonológicos. Rio de Janeiro: Revinter, 2001.
PIERREHUMBERT, J. Exemplar dynamics: Word frequency, lenition and contrast. In: BYBEE, J.; HOPPER, P. (Ed.). Frequency effects and the emergence of linguistic structure. Amsterdam: John Benjamins, 2001. p. 1-19. Disponível em: . Acesso em 20 maio 2019.
PIERREHUMBERT, J. Phonetic diversity, statistical learning, and acquisition of phonology. Language and speech, v. 46, p. 115-154, 2003.
SANTANA, A. L. R. Placa palatina de Castillo Morales: uso precoce e qualidade de vida da criança com Síndrome de Down. Repositório Comum, 2015. Instituto Superior de Ciências da Saúde Egas Muniz – Medicina Dentária. Disponível em: https://comum.rcaap.pt/handle/10400.26/11501> . Acesso em: 19 ago. 2018.
SCARPA, E. M. A Aquisição da Linguagem. In: MUSSALIM, F.; BENTES, A. C. (Org). Introdução à linguística: Domínios e fronteiras. São Paulo: 8.ed. Cortez, 2012. p. 241-271.
SCHWARTZMAN, M. L. Aspectos do desenvolvimento motor oral e da alimentação. In: SCHWARTZMAN, J. S. Síndrome de Down. 2. ed. São Paulo: Memnon: Mackenzie, 2003.
SKINNER, B.F. (1957). Verbal behavior. New York: Appleton-Century-Crofts.
SLOBIN, D. I. Quebrando modelos: as línguas de sinais e a natureza da linguagem humana. Trad. Pedro Perini-Santos e Luciana Beatriz Ávila. Florianópolis: Forum Linguistic, 2015. v.12, n.3, p.844-853. Disponível em: . Acesso: 23 de jul. de 2018.
TRASK, R. L. Dicionário de Linguagem e Linguística. Tradução e adaptação de Rodolfo Ilari. São Paulo: Parábola, 2004.
YAVAS, M.; HERNANDORENA, C.; LAMPRECHT, R. Avaliação Fonológica da criança. Porto Alegre: Artmed, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Jóice de Oliveira Ferreira, Raquel Márcia Fontes Martins

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.