Gestures of communion in communicative interactions between teachers and students in classes in the “Guided Study” curricular component from the perspective of Ecosystem Discourse Analysis (ADE)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2175-294x.2025.266630

Keywords:

interactions, discipline, gestures of communion, ADE

Abstract

This study analyzes gestures of communion between students and a teacher in the "Guided Study" discipline at a CEPI (Centro de Ensino em Período Integral - Full-Time Education Center). We investigate how these gestures may or may not contribute to assisting students facing difficulties in other subjects and to the development of linguistic-discursive skills. We employ Ecosystemic Discourse Analysis (EDA), exploring its fundamental characteristics. To evaluate the effectiveness of gestures of communion in enhancing these skills, we use transcriptions from observed classes. The results highlight gestures of communion crucial to the teaching-learning process and suggest discussions for new practices, ultimately benefiting the students.

Author Biographies

Erick Samuel Silva Thomas, Universidade Federal de Goiás

Universidade Federal de Goiás. Mestre (2024) e Doutorando (2024 - atual) em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística (PPGLL) da UFG. E-mail: thomaserick98@gmail.com.

Elza Kioko Nakayama Nenoki do Couto, Universidade Federal de Goiás

Universidade Federal de Goiás. Professora da Universidade Federal de Goiás. Pós-doutorado em Linguística pela UnB, mestra e doutora em Língua Portuguesa pela PUC-SP. Email: elza.couto@ufg.br.

References

BOTELHO, J. M. A nasalidade das vogais em português. Soletras, n. 14, p. 55-63, 2007.

COUTO, H. H. do. Análise do discurso ecossistêmica – ADE. Arboles y Rizomas, v. 2, n. 2, p. 1-14, 2020.

COUTO, H. Comunhão, 2017. Disponível em: http://meioambienteelinguagem.blogspot.com/2017/12/comunhao.html20/07/2020.

COUTO, H. H. do; COUTO, E. K. N. N. Por uma análise do discurso ecológica. Ecolinguística: Revista brasileira de ecologia e linguagem (ECO-REBEL), [S. l.], v. 1, n. 1, p. 82–104, 2015.

COUTO, E. K. N. N. do; FERNANDES, E. M. da F. Análise do discurso ecossistêmica (ADE): teoria e prática. Brasília: Programa de Pós-Graduação em Linguística / Universidade de Brasília, 2021.

COUTO, E. K. N. N. do; DO COUTO, H. H. do. Ecolinguística, linguística ecossistêmica e análise do discurso ecológica (ADE). Signótica, v. 28, n. 2, p. 381-404, 2016.

COUTO, H. H. do. Comunidade de fala revisitada. Ecolinguística: Revista brasileira de ecologia e linguagem (ECO-REBEL), [S. l.], v. 2, n. 2, p. 49–72, 2016.

COUTO, H. Linguística Ecossistêmica. In: COUTO et.al. O paradigma ecológico para as ciências da linguagem: ensaios ecolinguísticos clássicos e contemporâneos. Goiânia: Editora UFG, 2016.

COUTO, H. H. do; COUTO, E. K. N. N. do; BORGES, L. A. de O. Análise do discurso ecológica – (ADE). Coleção: Linguagem e Sociedade vol. 9. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015.

COUTO, H. H. do. O tao da linguagem: um caminho suave para a redação. Campinas, SP: Pontes, 2012.

DAMÁSIO, A. R. O erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

DAMÁSIO, A. A estranha ordem das coisas: as origens biológicas dos sentimentos e da cultura. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2018.

HALBWACHS, M. A memória coletiva. Tradução de Beatriz Sidou. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2013.

HOUAISS, A; VILLAR, M. de S. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Elaborado pelo Instituto Antônio Houaiss de Lexicografia. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.

JATOBÁ, J. D.; BASTOS, O. Depressão e ansiedade em adolescentes de escolas públicas e privadas. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v. 56, p. 171-179, 2007.

LE GOFF, J. História e memória. Campinas, SP Editora da UNICAMP, 1990.

LUIZ, M. J. L. As práticas religiosas em O pagador de promessas sob a perspectiva da ADE. Ecolinguística: Revista brasileira de ecologia e linguagem (ECO-REBEL), [S. l.], v. 3, n. 1, p. 84–95, 2017.

NAESS, A. Ecology, community and lifestyle. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.

PIGOZI, P. L; MACHADO, A. L. Bullying na adolescência: visão panorâmica no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, v. 20, p. 3509-3522, 2015.

TRONCON, L. E. de A. Ambiente educacional. Medicina (Ribeirão Preto), v. 47, n. 3, p. 264-271, 2014.

Published

2025-07-31

How to Cite

Thomas, E. S. S., & Couto, E. K. N. N. do. (2025). Gestures of communion in communicative interactions between teachers and students in classes in the “Guided Study” curricular component from the perspective of Ecosystem Discourse Analysis (ADE). Revista Investigações, 38(2). https://doi.org/10.51359/2175-294x.2025.266630

Issue

Section

Artigo - Linguística (seção livre)

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.