Gestures of communion in communicative interactions between teachers and students in classes in the “Guided Study” curricular component from the perspective of Ecosystem Discourse Analysis (ADE)
DOI:
https://doi.org/10.51359/2175-294x.2025.266630Keywords:
interactions, discipline, gestures of communion, ADEAbstract
This study analyzes gestures of communion between students and a teacher in the "Guided Study" discipline at a CEPI (Centro de Ensino em Período Integral - Full-Time Education Center). We investigate how these gestures may or may not contribute to assisting students facing difficulties in other subjects and to the development of linguistic-discursive skills. We employ Ecosystemic Discourse Analysis (EDA), exploring its fundamental characteristics. To evaluate the effectiveness of gestures of communion in enhancing these skills, we use transcriptions from observed classes. The results highlight gestures of communion crucial to the teaching-learning process and suggest discussions for new practices, ultimately benefiting the students.
References
BOTELHO, J. M. A nasalidade das vogais em português. Soletras, n. 14, p. 55-63, 2007.
COUTO, H. H. do. Análise do discurso ecossistêmica – ADE. Arboles y Rizomas, v. 2, n. 2, p. 1-14, 2020.
COUTO, H. Comunhão, 2017. Disponível em: http://meioambienteelinguagem.blogspot.com/2017/12/comunhao.html20/07/2020.
COUTO, H. H. do; COUTO, E. K. N. N. Por uma análise do discurso ecológica. Ecolinguística: Revista brasileira de ecologia e linguagem (ECO-REBEL), [S. l.], v. 1, n. 1, p. 82–104, 2015.
COUTO, E. K. N. N. do; FERNANDES, E. M. da F. Análise do discurso ecossistêmica (ADE): teoria e prática. Brasília: Programa de Pós-Graduação em Linguística / Universidade de Brasília, 2021.
COUTO, E. K. N. N. do; DO COUTO, H. H. do. Ecolinguística, linguística ecossistêmica e análise do discurso ecológica (ADE). Signótica, v. 28, n. 2, p. 381-404, 2016.
COUTO, H. H. do. Comunidade de fala revisitada. Ecolinguística: Revista brasileira de ecologia e linguagem (ECO-REBEL), [S. l.], v. 2, n. 2, p. 49–72, 2016.
COUTO, H. Linguística Ecossistêmica. In: COUTO et.al. O paradigma ecológico para as ciências da linguagem: ensaios ecolinguísticos clássicos e contemporâneos. Goiânia: Editora UFG, 2016.
COUTO, H. H. do; COUTO, E. K. N. N. do; BORGES, L. A. de O. Análise do discurso ecológica – (ADE). Coleção: Linguagem e Sociedade vol. 9. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015.
COUTO, H. H. do. O tao da linguagem: um caminho suave para a redação. Campinas, SP: Pontes, 2012.
DAMÁSIO, A. R. O erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
DAMÁSIO, A. A estranha ordem das coisas: as origens biológicas dos sentimentos e da cultura. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2018.
HALBWACHS, M. A memória coletiva. Tradução de Beatriz Sidou. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2013.
HOUAISS, A; VILLAR, M. de S. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Elaborado pelo Instituto Antônio Houaiss de Lexicografia. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.
JATOBÁ, J. D.; BASTOS, O. Depressão e ansiedade em adolescentes de escolas públicas e privadas. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v. 56, p. 171-179, 2007.
LE GOFF, J. História e memória. Campinas, SP Editora da UNICAMP, 1990.
LUIZ, M. J. L. As práticas religiosas em O pagador de promessas sob a perspectiva da ADE. Ecolinguística: Revista brasileira de ecologia e linguagem (ECO-REBEL), [S. l.], v. 3, n. 1, p. 84–95, 2017.
NAESS, A. Ecology, community and lifestyle. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
PIGOZI, P. L; MACHADO, A. L. Bullying na adolescência: visão panorâmica no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, v. 20, p. 3509-3522, 2015.
TRONCON, L. E. de A. Ambiente educacional. Medicina (Ribeirão Preto), v. 47, n. 3, p. 264-271, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Erick Samuel Silva Thomas, Elza Kioko Nakayama Nenoki do Couto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.