O NOVO NORMAL E A CONSTITUIÇÃO DOS INDIVÍDUOS:TRILHANDO CAMINHOS DE VIVÊNCIAS E SIGNIFICAÇÕES
DOI:
https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n24.p177-195Keywords:
narrativas, relação eu-outro, novo normalAbstract
This writing aims to understand the experiences brought by the pandemic, with the arrival of the new normal, through the answers-narratives of an activity offered to the group of students enrolled in the Pedagogy course in a private university in the interior of the state of São Paulo. This activity was conceived from another narrative, proposed to master's and doctoral students from the same private university, who were doing their Teaching Internship in different classes of the undergraduate course, and who were encouraged by the teacher responsible for the subject of Internship to report their experiences as interns. The study was based on a qualitative approach and from a cultural-historical perspective. As a result, we are able to perceive and reflect on the different nuances of the impact that the new normal brought to the everyday life and to the development of individuals' selves, altering experiences and meanings. The analysis of the answers-narratives, despite the particularities of each one, evidenced the importance of the relationships of the selfother to strengthen our existence; when we recognize ourselves in the other, we see ourselves as belonging and active in the environment in which we are inserted.
References
BARDUNI FILHO (UEMG), Jairo; GONÇALVES (UEMG), Brena Martins; FERREIRA (UEMG), Luyamara Guimarães. PEDAGOGIA É “COISA DE MULHER”? ESTEREÓTIPOS DE GÊNERO E MASCULINIDADES NA DOCÊNCIA COM CRIANÇAS. Margens: Revista Interdisciplinar, [S.l.], v. 16, n. 26, p. 239-259, jun. 2022. ISSN 1982-5374. Disponível em: <https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/12159>. Acesso em: 29 nov. 2022. doi:http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v16i26.12159.
BEAUVOIR, S. (1980). O segundo sexo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.
DE PAULO MOURA, Késsia Mileny; KIELING FRANCO, Sérgio Roberto; CARVALHO, Herli de Sousa. O despertar para a docência como profissão: o que revelam as narrativas autobiográficas digitais. Revista Teias, [S.l.], v. 23, n. 71, p. 142-158, nov. 2022. ISSN 1982-0305. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/70247/43960>. Acesso em: 29 nov. 2022. doi:https://doi.org/10.12957/teias.2022.70247.
FREITAS, Ana Paula de. A narrativa (auto)biográfica como meio/modo de elaboração de conhecimento de alunas de pedagogia no contexto da educação inclusiva. In: BERNARDES, Eliza Mattosinho (Org.). Narrativas e psicologia da educação: pesquisa e formação. São Paulo: Terracota, 2019.
MELO, JOSÉ SEBASTIÃO ANDRADE DE. INVERTENDO A CENA: O CINEMA COM VIDA NA FORMAÇÃO CULTURAL DOCENTE. Orientador: Márcio Norberto Farias. 2019. 97 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Lavras, Minas Gerais, 2019
MOLON, Susana Inês. Subjetividade e constituição do sujeito em Vygotsky. 5 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
SMOLKA, A. L. B. A perspectiva histórico-cultural como orientação para a análise do trabalho - desafios do trabalho pedagógico na contemporaneidade. Horizontes, [S. l.], v. 39, n. 1, p. e021028, 2021. DOI: 10.24933/horizontes.v39i1.1202. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1202. Acesso em: 9 nov. 2022.
VYGOTSKY, L. S. Psicologia Pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.
VIGOTSKI, L. S. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Tradução de Márcia Pileggi Vinha e Max Welcman. Psicol. USP. São Paulo, vol.21, n.4, 2010. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-5642010000400003&lng=pt&nrm=isso. Acesso em: 20 ago. 2022.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criatividade na infância. 1. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2014. 128 p.
YANNOULAS, S.C. (2002). Dossiê: políticas públicas e relações de gênero no mercado de trabalho. Brasília: CFEMEA, FIG/CIDA.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
