VOZES DISSONANTES: UMA REFLEXÃO SOBRE O IMPACTO DA POBREZA NO PROCESSO EDUCACIONAL

Authors

  • Jailton Gonçalves Prates UNICENTRO-PR doutorando
  • Angela Maria Moura Costa Universidade Estadual do Centro-Oeste. UNICENTRO-PR

DOI:

https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n26.p265-283

Keywords:

educação – pobreza – desigualdade social

Abstract

Abstract: This article aims to discuss the relationships between poverty, social inequality and education, since this is a right for everyone. From this perspective, the discussion about the school of welcome and the school of knowledge comes to the fore, as well as how the topic of poverty appears in formal curricula and how this topic is discussed/worked on. The approach to the object of study is qualitative and the methodological procedures were literature review and participant observation of teaching practice. To do this, it considers the categories poverty and education, then discusses poverty and inequality as a violation of human rights and finally, it debates the school of welcome and the school of knowledge. It is concluded that the lack of access to quality education perpetuates the cycle of poverty and inequality, harming the personal and social development of individuals and communities.

Author Biographies

Jailton Gonçalves Prates, UNICENTRO-PR doutorando

Possui graduação (licenciatura) em Letras Português e Literaturas de Língua Portuguesa (2010) pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO-PR), especialização em Interfaces entre Estudos Literários e Linguísticos (2012) e mestrado em Letras pela UNICENTRO (2013). Possui graduação em Teologia (bacharel) pelo Centro Interdiocesano de Teologia de Cascavel em convênio com a PUC-PR (2006). É professor de Língua Portuguesa na Rede Estadual de Ensino do Paraná (QPM). Doutorando em Letras pela UNICENTRO.

Angela Maria Moura Costa, Universidade Estadual do Centro-Oeste. UNICENTRO-PR

Preofessora do Curso de Serviço Social da Universidade Estadual do Centro-Oeste e do Programa de Pós-Graduação em Educação na mesma Universidade.

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Published

2025-01-24

How to Cite

Gonçalves Prates, J., & Costa, A. M. M. (2025). VOZES DISSONANTES: UMA REFLEXÃO SOBRE O IMPACTO DA POBREZA NO PROCESSO EDUCACIONAL. Revista Debates Insubmissos, 7(26), 265–283. https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n26.p265-283

Issue

Section

DOSSIÊ: Educação e espiritualidades: práticas, poiésis e reinvenções utópicas para a trans/formação humana

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