O elemento gramatical “lo” em publicações didáticas brasileiras da década de 1940: Historiografia da Linguística e ensino de espanhol

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2175-294x.2020.247818

Keywords:

historiography of linguistics, spanish teaching materials, forties.

Abstract

Taking as object of the Historiography of Linguistics the forms of knowledge constructed about the language throughout history (ALTMAN, 2009), this article aims to analyze the metalanguage used around the grammatical element loin Spanish teaching materials published in the 1940s in Brazil. Thus, we selected five books representing that period, mainly from the publication of a law that fixed Spanish content in the Brazilian education system. The results show there is a diffuse taxonomic variety and possibilities of use of the neuter lo, which are reflected in textbooks and teaching practices up to the present.

Author Biographies

Diego José Alves Alexandre, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professor de Didática e Ensino de Espanhol do Departamento de Práticas Educacionais e Currículo - UFRN

Francisco Eduardo Vieira, Universidade Federal da Paraíba

Professor do Departamento de Língua Portuguesa e Línguística e do Programa de Pós-graduação em Linguística da UFPB.

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Published

2020-12-30

How to Cite

Alexandre, D. J. A., & Vieira, F. E. (2020). O elemento gramatical “lo” em publicações didáticas brasileiras da década de 1940: Historiografia da Linguística e ensino de espanhol. Revista Investigações, 33(2). https://doi.org/10.51359/2175-294x.2020.247818

Issue

Section

Artigo - Linguística (seção livre)

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