Da carta pessoal à conversa privada mediada pelo WhatsApp
DOI:
https://doi.org/10.51359/2175-294x.2022.253967Keywords:
historicity, discursive tradition, genre, teaching.Abstract
This article aims to discuss the processes of change and permanence that the private conversation mediated by WhatsApp has gone through. Based on the Discursive Tradition Model (KOCH, 1997; KABATEK, 2006) and the Theory of Genres, from the perspective of Marcuschi (2004; 2008; 2010a; 2010b), the traditional traits inherited from the personal letter in the private conversation mediated by the Whatsapp. In addition to the discussion of historicity, this work presents a didactic proposal with a view to teaching Portuguese. Didatization, based on Sociodiscursive Interactionism (SCHNEUWLY; DOLZ, 2004), was in charge of a didactic sequence, starting from the genre as a socio-historical and interactional event.References
ARAÚJO, Júlio César Rosa de. A conversa na web: o estudo da transmutação em um gênero textual. In: MARCUSCHI, Luiz Antônio; XAVIER, Antônio Carlos dos Santos (orgs.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção do sentido. Rio de Janeiro: Lucerna, 2004. p. 91-109.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Maria Emsantina G. G. Pereira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BEZERRA, Benedito. Gêneros no contexto brasileiro: questões [meta]teóricas e conceituais. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.
BRONCKART, Jean-Paul. P. Atividades de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. São Paulo: EDUC, 2012.
CHARTIER, Roger. Do códice ao monitor: a trajetória do escrito. Estudos Avançados, [s. l.], v. 8, n. 21, p. 185-199, 1994.
COSERIU, Eugenio. Teoria da linguagem e lingüística geral: cinco estudos. Rio de Janeiro: Presença; São Paulo: Edusp, 1979a.
COSERIU, Eugenio. Sincronia, diacronia e história: o problema da mudança linguística. Rio de Janeiro/São Paulo: Presença/Universidade de São Paulo, 1979b.
COULMAS, Florian. Escrita e sociedade. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014.
DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michele; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros Orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaíes Sales Cordeiro. São Paulo: Mercado das Letras, 2004. p. 95-128.
HILGERT, José Gaston. A oralidade nas redes sociais: conceitos e características à luz da enunciação. Calidoscópio, [s. l.], v. 19, n. 3, p. 422-430, set.-nov., 2021.
JUNGBLUTH, Konstanze Brigitte; GOMES, Valéria Severina. Discourse Traditions in Synchrony. In: Esme Winter-Froemel; Álvaro S. Octavio de Toledo y Huerta. (Org.). Manual of Discourse Traditions in Romance. (no prelo).
KABATEK, Johannes. Sobre a historicidade de textos. Tradução de José da Silva Simões. Revista Linha D’Água, São Paulo, v. 17, 2005, p. 157-170.
KABATEK, Johannes. Tradições discursivas e mudança linguística. In: LOBO, Tânia; RIBEIRO, Ilze; CARNEIRO, Zenaide; ALMEIDA, Norma (orgs.) Para a história do português brasileiro. Salvador, EDUFBA, p. 505-527. Tomo II, 2006.
KOCH, Peter. Diskurstraditionen: zu ihrem sprachtheoretischen Status und ihrer Dynamik. In: FRANK, Barbara; HAYE, Thomas; TOPHINKE, Doris (Hrsg.). Gattungen mittelalterlicher Schriftlichkeit. Tradução de Alessandra Castilho Ferreira da Costa. Tübingen: Narr, 1997. p. 1-18.
KOCH, Peter; ÖESTERREICHER, Wulf. Linguagem da imediatez – linguagem da distância: oralidade e escrituralidade entre a teoria da linguagem e a história da língua. Tradução de Hudinilson Urbano e Raoni Caldas. Revista Linha D’Água, São Paulo, v. 1, n. 26, p. 153-174, 2013 [1985].
LONGHIN, Sanderléia Roberta. Tradições discursivas: conceito, história e aquisição. São Paulo: Cortez, 2014.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: MARCUSCHI, Luiz Antônio; XAVIER, Antônio Carlos dos Santos (orgs.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção do sentido. Rio de Janeiro: Lucerna, 2004. p. 13-67.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, Análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2010a.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, Angela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora. (orgs.). Gêneros textuais & ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2010b.
OESTERREICHER. Wulf. El español en textos escritos por semicultos Competencia escrita de impronta oral en la historiografía indiana. In: LÜDTKE, Jens (Org.). El español de América en el siglo XVI. Actas del simposio del Instituto Ibero-Americano de Berlín, 23 y 24 de abril de 1992. Madrid: Iberoamericana, p. 155-190, 1994.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. E-mail: um novo gênero textual. In: MARCUSCHI, Luiz Antônio; XAVIER, Antônio Carlos dos Santos (orgs.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção do sentido. Rio de Janeiro: Lucerna, 2004. p. 68-89.
PESSOA, Marlos de Barros. Da carta a outros gêneros textuais. In: DUARTE, Maria Eugênia Lamoglia; CALLOU, Dinah (orgs.). Para a história do português brasileiro. Rio de Janeiro: UFRJ/FAPERJ. Vol. IV, 2002.
SCHLIEBEN-LANGE, Brigitte. Normas do falar, da língua e dos textos. In: SCHLIEBEN-LANGE, Brigitte. História do falar e história da linguística. Campinas: Ed. da Unicamp, 1993.
SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. São Paulo: Mercado das Letras, 2004.
SILVA, Jane Quintiliano Guimarães. Um estudo sobre o gênero carta pessoal: das práticas comunicativas aos indícios de interatividade na escrita dos textos. 209 f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos). Faculdade de Letras. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2002.
SOARES, Thiago Nunes; GOMES, Valéria Severina (orgs.). Identidade e memória em manuscritos e impressos pernambucanos: língua, história e cultura através dos textos. Recife: Ed. dos Autores, 2012.
ZAVAM, Aurea Suely; PARAHYBA, Fatiha; DOLZ, Joaquim; GOMES, Valéria Severina. Historicidade e ensino: reflexões sobre os gêneros em diferentes línguas – Editorial. Revista Eutomia, Recife, v. 1, n. 29. Dossiê: Historicidade e ensino: reflexões sobre os gêneros em diferentes línguas, 2021.
ZAVAM, Aurea Suely. Transmutação: criação e inovação nos gêneros do discurso. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 12, n. 1, p. 251-271, mai. 2012. ISSN 1982-4017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Stênio Bouças Alves Filho, Valéria Severina Gomes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.