Do texto impresso ao digital: a patemização em capas da Veja sobre a pandemia de Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.51359/2175-294x.2022.254053Keywords:
patemization, vCOVID-19, covers of Veja magazine, online reviews.Abstract
This work describes, qualitatively, the patemizationin titles and subtitles of nine printed covers of Vejamagazine about the COVID-19 pandemic, and in the posting of one of these covers on the digital network Facebook, verifying possible pathetic effects produced by the onlinecomments, based on Charaudeau (2007; 2010) and Plantin (2010). As the corpusis multisemiotic, in oder to understand how the non-verbal portion of the cover directs the gaze to capture the reader, contributions from Charaudeau (2013), Barthes (1990), Pierce (2010), Santaella (2012a; 2012b). Finally, the media discourse in a digital environment will be contemplated from Payeau (2021).References
ARISTÓTELES. Retórica. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.
AUSTIN, J.L. How to do things with words. Oxford, University Press, 1965.
BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso: ensaios críticos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.
CATELÃO, Evandro de Melo; OLIVEIRA, Amanda Bueno de. Comentários online e as noções de estereótipo e lugar no quadro da argumentação polêmica. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 29, n. 4, p. 2259-2287, 2021.
CHARAUDEAU, Patrick. Grammairedusens et de l´éxpréssión. Paris, Hachette, 1992.
CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2007.
CHARAUDEAU, Patrick. Linguagem e discurso: modos de organização. São Paulo: Contexto, 2008.
CHARAUDEAU, Patrick. A patemização na televisão como estratégia de autenticidade. In: MENDES, Emília; MACHADO, Ida Lúcia. As emoções no discurso. Vol. II. Campinas: Mercado das Letras, 2010.
CHARAUDEAU, Patrick. Imagem, mídia e política: construção, efeitos de sentido, dramatização, ética. In: Imagem e discurso. Emília Mendes (Coord). Ida Lúcia Machado et. al. (Org.). Belo Horizonte: FALE: UFMG, 2013, p. 383-405.
CHARAUDEAU, Patrick. Compréhension et interpretation: interrogationsautour de deuxmodes d’appréhensiondusensdanslessciencesdulangage. In: ACHARD-BAYLE, G; GUÉRIN, M; KLEIBER; G.; KRYLYCHIN, M. (org.). Les sciences du langage et la question de l’interprétation (aujourd’hui). Limoges: Les Éditions Lambert-Lucas, 2018, p.21-55.
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. 26. Ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2012.
DUCROT, Oswald. O dizer e o dito. Tradução de Eduardo Guimarães. Campinas: Pontes, 1987 [1984].
GOUVÊA, Lúcia Helena M. Um estudo das emoções em crônicas jornalísticas. Revista de Estudos da Linguagem. Belo Horizonte, v. 25, n. 2, p. 903-937, 2017.
JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Trad. Marina Appenzeller. 14. ed. São Paulo: Papirus, 2012.
KERBRAT-ORECCHIONI, Catherine. L'énonciation de la subjectivitédans le langage. Paris: Armand Colin, 1980.
PAVEAU, Marie-Anne. Análise do discurso digital: dicionário das formas e das práticas. Organizado por Julia Lourenço Costa e Roberto LeiserBaronas. Campinas: Pontes Editores, 2021.
PEIRCE, Charles S. Divisão dos signos; Ícone, índice e símbolo. In: Semiótica. São Paulo: Editora Perspectiva, 2010, p. 45-76.
PLANTIN, Christian. As razões das emoções. In: MENDES, E. e MACHADO, I.L. (orgs.) As emoções no discurso. v. II. Campinas: Mercado das Letras, 2010.
SANTAELLA, Lúcia. Semiótica aplicada. São Paulo: Lengage Learning, 2012a.
SANTAELLA, Lúcia. Leitura de imagens. São Paulo: Melhoramentos, 2012b.
SCALZO, Marília. Jornalismo de revista. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2011.
SEARLE, J. Speech acts. Cambridge, Cambridge University Press, 1969.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Amanda Heiderich Marchon, Ilana da Silva Rebello, Lúcia Helena Martins Gouvêa, Maria Aparecida Lino Pauliukonis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.