Ethnic-racial and gender dialogues: An experience of university extension and remote work in the Covid pandemic 19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n27.p242-267

Keywords:

Extensionist action, Genre, Satisfaction Survey

Abstract

This article presents a reflection resulting from the actions of the extension project “Building bridges and giving new meaning to knowledge based on issues of gender, race/ethnicity”, developed from March 2020 to February 2021, in the area of ​​Human Rights. The purpose of our action was to promote a space for exchanging experiences through meetings and encounters, synchronous and asynchronous activities aimed at achieving the objectives. A participatory and dialogic methodology was used, in addition to a literature survey, through an exploratory and descriptive bibliographic review. The project goals were met, including through the adaptations that were necessary for the actions to be carried out in the pandemic context, through remote work and digital media. From the execution of the actions, it was possible to get closer to other social actors, which generated valuable exchanges and dialogues on the topics of gender and race/ethnicity.

Author Biographies

Tatiane de Oliveira Pinto, UFRRJ

Doutora em História, Política e Bens Culturais – CPDOC/FGV. Professora Associada no Instituto de Ciências Sociais Aplicadas da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Coordenadora do Núcleo de Estudos de gênero, Geração e Raça (NEGRA) E-mail: tatiolp@ufrrj.br

Matheus Moreira Soares, (PPGSS/UFRJ).

Assistente Social. Técnico na Casa de Acolhida para Crianças Laranja Lima, vinculada à Secretaria Municipal de Assistência Social de Nova Iguaçu. Mestrando em Serviço Social no Programa de Pós Graduação em Serviço Social da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGSS/UFRJ). Integrante do Projeto de Pesquisa e Extensão Luta Antimanicomial e Feminismos e da Pesquisa Censo Psicossocial dos usuários dos serviços de saúde mental do Estado do Rio de Janeiro, financiado pelo CNPQ e CAPES. Graduação em Serviço Social pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. E-mail: mathmoreirasoares@gmail.com

Lohany Souza Ferreira Coelho Ferreira Coelho, IFRJ

Pós graduanda em Educação e Diversidade - IFRJ campus Paracambi. Assistente social  no Hospital Maternidade Municipal de Seropédica. E-mail:  lohany85coelho@gmail.com

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Published

2025-03-11

How to Cite

Pinto, T. de O., Moreira Soares, M., & Ferreira Coelho, L. S. F. C. (2025). Ethnic-racial and gender dialogues: An experience of university extension and remote work in the Covid pandemic 19. Revista Debates Insubmissos, 7(27), 242–267. https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n27.p242-267

Issue

Section

DOSSIÊ: Insubmissões através da prática educativa não-sexista

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