EDUCATION AND ANCESTRALITY:
INITIAL REFLECTIONS TO THINK ABOUT CONSTRUCTS OF AN ANCESTRAL PEDAGOGY
DOI:
https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n25.p184-211Keywords:
Education; Ancestrality; Ancestral PedagogyAbstract
Thinking about education and ancestrality is important nowadays, since there are many neoliberal perspectives that place education as a marketing practice, focused on market interests in a competitive and meritocratic logic; thus, ancestrality is a form of resistance and insurgency against neoliberal educational perspectives. In this sense, in this paper, the objective is to bring initial reflections on the concept of an ancestral pedagogy as a praxis that can bring ecological and ancestral perspectives as a pedagogy, bringing different aspects of human formation in a perspective of education and ancestrality where there is other knowledge that focus on spirituality, the insurgency against inequality, the appreciation of popular culture, which can be powerful alternatives against the neoliberal individualist logic. I think of a perspective, based on Krenak (2022), that the future is ancestral. As foundations and interpretative lenses for the construction of this perspective of education and ancestrality, I bring two categories: popular education and decoloniality/interculturality. I carry out an analysis bringing aspects that allow constructs of an ancestral pedagogy and, as final considerations, I highlight that this sharing of knowledge is a good instrument for, as Freire (2000) highlights, changing the world for the better, to make it less unfair.
References
ARROYO, Miguel. Outros Sujeitos, Outras Pedagogias. 2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Mestres que me ensinavam. Campinas, 1983.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Somos as águas puras. Campinas, São Paulo: Papirus, 1994.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é Educação. São Paulo: Brasiliense, 2007.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Cultura Rebelde - Escritos Sobre a Educação Popular ontem e agora. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2009.
CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. 2ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
CANDAU, Vera Maria. A Didática Hoje: reinventando caminhos. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2 332 , p. 329-348, abr./jun. 2015.
CARRILLO, Alfonso Torres. Orlando Fals Borda e a pedagogia da práxis. In: STRECK, Danilo R. (org.). Fontes da pedagogia latino-americana: uma antologia. 2010.
FERNANDES, Everaldo. Processos aprendentes e ensinantes dos/as artesãos/ãs do Alto do Moura: tessitura de vida e formação. Tese, PPGE, UFPE, 2011.
FERNANDES, Florestan. O desafio educacional. São Paulo: Expressão Popular, 2020.
FERREIRA, Michele Guerreiro. SILVA, Janssen. Teorias Pós-Colonialistas e Currículo: Apontamentos para construção de uma pedagogia decolonial e antirracista. Revista TOMO, São Cristóvão, v. 42, e17890, 2023 DOI: 10.21669/tomo.v42i. 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.
KRENAK, Aílton. O Futuro é ancestral. Companhia das Letras. 2020.
MAMANI, Fernando. Buen Vivir / Vivir Bien - Filosofía, políticas, estrategias y experiências regionales andinas. Organizaciones Indígenas-Lima Peru, 2010.
MIGNOLO, Walter. La idea de América Latina: la herida colonial y la opción decolonial. Barcelona: Gedisa Editorial, 2007.
NUNES, João Arriscado. O Resgate da Epistemologia. In SANTOS, Boaventura de Sousa e MENESES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.
PIMENTA, Selma Garrido. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: Ghedin, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.
PINHO, Clarice Wilken. SOARES, Leôncio. SILVA, Fernanda. Educação, cultura popular e educação de jovens e adultos. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade. 2021.
SANTOS, Boaventura Sousa. Para uma Pedagogia do Conflito; In: SILVA, Luis Heron da (Org.) Novos mapas culturais, novas perspectivas educacionais Porto Alegre: Sulina, 1995.
SANTOS, Boaventura de Sousa e MENESES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.
SANTOS, Otávio Chaves dos. Mestras e mestres da oralidade: ensinem-nos os saberes ancestrais da Mãe-Terra. Dissertação - Programa de Pós-graduação em Educação Contemporânea da Universidade Federal de Pernambuco, Campus Agreste, 2017.
SANTOS, Otávio Chaves dos; LAGE. Allene Carvalho. Educação e saberes populares: a ancestralidade de mestras e mestres da oralidade. REVISTA DE EDUCAÇÃO POPULAR, v. 18, p. 209, 2019.
SANTOS, Otávio Chaves dos. Ecovilas, Yoga e Cultura de Paz: educação e espiritualidade na ecovila Vraja Dhama. 200. ed. São Paulo: Terceira Via, 2020.
SANTOS, Otávio Chaves dos; FERNANDES, Everaldo. NICOLAU, Ivan. Ecovilas e educação sentipensante: Saberes e educação popular na Ecovila Vraja Dhama do movimento Hare Krishna. EDUCAÇÃO (SANTA MARIA. ONLINE), v. 46, p. 1-27, 2021.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2010.
WALSH, Catherine. Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In, CANDAU. Educação Intercultural na América Latina. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
