Conceptions and practices on Environmental Education
a study with Chemistry teachers from the Agreste region of Sergipe
DOI:
https://doi.org/10.32359/debin2025.v8.n28.p128-158Keywords:
Environmental Education, Teachers, ChemistryAbstract
The work in question investigated: the conceptions of Environmental Education (EE) held by chemistry teachers who work in the public school system in the Agreste region of Sergipe; and whether and how they approach EE in their classes. The research is qualitative in nature, with a view to immersion in the context of the investigation (Creswell, 2010). Data was collected through semi-structured interviews with four chemistry teachers. Bardin's (2016) framework was used to analyze the data. It was found that there are some gaps in teachers' initial and continuing training and that teachers have a conception of environmental education that is closer to a conservationist, pragmatic and non-critical bias. These teachers are able to work with environmental education through some activities and projects, and they articulate environmental themes with scientific content, but not in as much depth. This makes it necessary to strengthen their training so that they know and approach environmental education more critically in the classroom.
References
ABREU, Daniela Gonçalves de; CAMPOS, Maria Lúcia AM; AGUILAR, Márcia BR. Educação ambiental nas escolas da região de Ribeirão Preto (SP): concepções orientadoras da prática docente e reflexões sobre a formação inicial de professores de química. Química Nova, v. 31, n. 3, p. 688-693, 2008.
ANDRADE, Daniel Fonseca de; SORRENTINO, Marcos. Da gestão ambiental à educação ambiental: As dimensões subjetiva e intersubjetiva nas práticas de educação ambiental. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 8, n. 1, p. 88-98, 2013.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL. Resolução nº 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Ministério da Educação, Brasília, DF, 15 jun. 2012.
BRASIL. Lei 9.795, de 27 de abril de 1999. Institui a Política Nacional de Educação Ambiental. Congresso Nacional, Brasília, DF, 27 abr. 1999.
CRESWELL, John W.. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010. 296 p. Tradução: Magda França Lopes.
ECHEVERRÍA, Agustina Rosa; RODRIGUES, Fabiana Melo; SILVA, Kleber Rezende. Educação ambiental em escolas particulares de Goiânia: do diagnóstico a proposições sobre formação de professores. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 4, n. 1, p. 63-86, 2009.
GOIS, Leyliane Santana; LEMOS, Jéssica Aline Santos; LIMA, João Paulo Mendonça. Visão de professores de Química de algumas escolas de Sergipe sobre a abordagem da Educação Ambiental. Scientia Plena, v.11, n. 6, p. 1-11, 2015.
JEOVANIO-SILVA, Vanessa Regal Maione; JEOVANIO-SILVA, Andre Luiz; CARDOSO, Sheila Pressentin. Um olhar docente sobre as dificuldades do trabalho da educação ambiental na escola. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 9, n. 5, p. 256-272, 2018.
JUNIOR, Lailton Passos Cortes; FERNANDEZ, Carmem. A educação ambiental na formação de professores de química: estudo diagnóstico e representações sociais. Química Nova, v. 39, n. 6, p. 748-756, 2016.
LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & sociedade, v. 17, n. 1, p. 23-40, 2014.
LAYRARGUES, Philippe Pomier; TORRES, Ana Beatriz Flor. Por uma educação menos seletiva: reciclando conceitos em Educação Ambiental e resíduos sólidos. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 17, n. 5, p. 33-53, 2022.
LIMA, Gustavo Ferreira da Costa; TORRES, Maria Betânia Ribeiro. Uma educação para o fim do mundo? Os desafios socioambientais contemporâneos e o papel da Educação Ambiental em contextos escolarizados. Educar em Revista, v. 37, p. 1-20, 2021.
LIMA, Gustavo Ferreira da Costa; TORRES, Maria Betânia Ribeiro; REBOUÇAS, João Paulo Pereira. A Educação Ambiental crítica brasileira frente às crises contemporâneas: desafios e potencialidades. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 17, n. 5, p. 117-131, 2022.
MACIEL, Eloisa Antunes; ANDRADE, Mariana Aparecida Bologna Soares de. MACROTENDÊNCIAS DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS. REPPE-Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino, v. 6, n. 2, p. 193-216, 2022.
NEPOMUCENO, Aline Lima De Oliveira; MODESTO, Mônica Andrade; FONSECA, Mariana Reis; SANTOS, Hevely Catharine Dos Anjos. O não lugar da formação ambiental na educação básica: reflexões à luz da BNCC e da BNC-formação. Educação em Revista, v. 37, p. 1-14, 2021.
PINHEIRO, Bárbara Carine Soares; SANTOS, Camila Lima; PENELUC, Magno da Conceição. A educação ambiental na formação de professores de química da UFBA. Educação & Formação, v. 2, n. 1, p. 181-203, 2017.
SAAR, Jan Furtado Furtado; FARIA, Fernanda Luiza de. Investigando as concepções de professores de química sobre educação ambiental. ACTIO: Docência em Ciências, v. 7, n. 3, p. 1-23, 2022.
SILVA, José Gilberto da; SANTOS, Gil Luciano Guedes dos. As potencialidades e limitações de um componente curricular para a formação inicial de professores de Química. Revista Espaço Acadêmico, v. 21, n. 233, p. 63-73, 2022.
SOARES, Jeferson Rosa; BARBOSA, Renan de Almeida; MEZALIRA, Sandra Mara; ROBAINA, Jose Vicente Lima. EDUCAÇÃO AMBIENTAL NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES: OFICINAS COMO UMA FERRAMENTA EFETIVA. Revista Valore, v. 6, p. 903-915, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
