REFLECTIONS ON THE PROFESSIONALIZATION OF A LGBTTIQA+ BIOLOGY TEACHER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32359/debin2025.v8.n28.p329-348

Keywords:

Teaching residence, Homophobia, Bullying

Abstract

A teacher's conceptions about his role as a mediator of knowledge begin to be constructed during his experience as a student, remaining engraved in his memory and directing his pedagogical work in the future. The teacher is the only social protagonist who experiences his work environment before becoming a professional. In addition, LGBTTIQA+ individuals who seek to become teachers deal with different challenges at school and in society that directly shape their conceptions about teaching. Thus, the present article aims to analyze the different processes that permeated the professionalization of a homosexual biologist as a teacher, covering his experiences during school and college. Based on the experiential knowledge transcribed here, we seek to reflect on the importance of inclusive pedagogical practices that contribute to the dissemination of respect for diversity in school.

References

ALMEIDA, Fabiana Rodrigues de. Narrativas e (re)invenções de uma professora em movimento. Revista História Hoje, v. 3, n. 6, p. 325-339, jul-dez. 2014.

BOOTH, Tony; AINSCOW, Mel. Index para Inclusão: desenvolvendo a aprendizagem e a participação na escola. Tradução: Mônica Pereira dos Santos. Rio de Janeiro: Laboratório de Pesquisa, Estudos e Apoio à Participação e à Diversidade em Educação (LaPEADE), 2011, 192 p.

BOURDONCLE, Raymond. Savoir professionnel et formation des enseignants: une typologie sociologique. Spirale: Revue de Recherches en Éducation, nº 13, p. 77-96, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018, 600 p.

BRASIL. Conselho Nacional de Justiça. Bullying: Projeto Justiça nas Escolas. Brasília, DF, 2010, 16 p.

BRUSATTE, Steve. Ascensão e queda dos dinossauros: uma nova história de um mundo perdido. Rio de Janeiro: Record, 2019, 336p.

CARMO, Gustavo Macêdo do; BASSOLI, Fernanda; BASTOS, Felipe; FERRARI, Anderson. “Nenhum professor, em nenhuma matéria, nunca falou sobre educação sexual...”: gênero, sexualidade e educação na Residência Docente. Ensino & Pesquisa, v. 19, n. 2, p. 113-129, mai-ago. 2021a.

CARMO, Gustavo Macêdo do; BASSOLI, Fernanda. Residência Docente e Questões LGBTTIQA+: transpondo barreiras heteronormativas no Ensino Remoto Emergencial (ERE). Revista Instrumento, v. 23, n. 3, p. 1-20, set-dez. 2021b.

ESTEVES, Pâmela. O bullying no contexto brasileiro: notas e referências. Revista Educativa, v. 22, p. 1-22, jan-dez. 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987, 107 p.

JESUS, Jaqueline Gomes. Orientações sobre identidade de gênero: conceitos e termos. 2. Edição. Brasília, 2012, 41p. Ebook Disponível em: http://www.diversidadesexual.com.br/wpcontent/uploads/2013/04/G%C3%8ANERO-CONCEITOS-E-TERMOS.pdf. Acesso em: 17 out. 2021.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. Pedagogia do armário: a normatividade em ação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 7, n. 13, p. 481-498, jul-dez. 2013.

RÜSEN, Jörn. Como dar sentido ao passado: questões relevantes de meta-história. História da historiografia, n. 2, p. 163-209, mar. 2009.

TARDIF, Maurice; GAUTHIER, Clermont (Ed.). Pour ou contre un ordre professionnel des enseignantes et des enseignants au Québec. Quebec: Les Presses de l’Université Laval, 1999, 204p.

TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, n. 74, p. 209-244, dez. 2000.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, n. 13, p. 5-24, jan-abr. 2000.

WARNER, Michael (Ed.). Fear of a queer planet. Minneapolis: University of Minnesota, 1993, 368p.

Published

2025-07-09

How to Cite

Macêdo do Carmo, G., & Bassoli, F. (2025). REFLECTIONS ON THE PROFESSIONALIZATION OF A LGBTTIQA+ BIOLOGY TEACHER. Revista Debates Insubmissos, 8(28), 329–348. https://doi.org/10.32359/debin2025.v8.n28.p329-348

Issue

Section

Pautas Insubmissas

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.