Saco Sem Vergonha: the Social Service experience in popular health education practices with adolescents in the Maré Favela Complex

Authors

  • Kelly Cristine Marques da Silva Universidade Federal do Estado do Riode Janeiro (UFRJ)
  • Sonia Cristina Soares Dias Vermelho Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n24.p147-176

Keywords:

teenagers, maré, non-formal education, popular health educacion, social service, third sector

Abstract

The article presents the work carried out with adolescents in the Conjunto de Favelas da Maré and points out the possibilities of professional practice within the scope of popular health education, sexual education, sexual and reproductive rights in a non-formal education project in the third sector, articulating different knowledge. To this end, it holds a brief debate on popular health education, the professional practice of social workers in the third sector and in health and presents actions materialized in social work with adolescent students in the 9th year of elementary school.

Author Biographies

Kelly Cristine Marques da Silva, Universidade Federal do Estado do Riode Janeiro (UFRJ)

Doutoranda em Educação em Ciências e Saúde e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Estado do Riode Janeiro (UFRJ), Especialista em Serviço Social e Clínica Médica e Assistente Social.e-mail: kellmarques@gmail.com

Sonia Cristina Soares Dias Vermelho, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Doutora em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2003), Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1998) e possui graduação em Processamento de Dados pelo Centro Universitário Positivo (1993). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Rio de Janeiro, pesquisadora do Laboratório de Estudos das Ciências/Instituto NUTES e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Saúde. e-mail: cristina.vermelho@gmail.com.

References

ASSIS, Simone. Gonçalves., & AVANCI, J. Q. Saúde e trabalho: um estudo sobre a situação das assistentes sociais no contexto de atenção básica à saúde. Serviço Social em Revista, 12(1), 53-68, 2010.

BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo: a experiência vivida. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.

BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI. Afrânio (Orgs). Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 1998.

BRASIL. Ministério da Saúde. Caderno de educação popular e saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Brasília: Ministério da Saúde, 2007.

___. Ministério da Saúde. Cuidando de Adolescentes : orientações básicas para a saúde sexual e a saúde reprodutiva. Secretaria de Atenção em Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. CBrasília : Ministério da Saúde, 2015.

___. Ministério da Saúde. Direitos sexuais, direitos reprodutivos e métodos anticoncepcionais. Brasília, 2009.

___. Ministério da Saúde. Portaria nº 2.761, de 19 de Novembro de 2013. Institui a Política Nacional de Educação Popular em Saúde no âmbito do SUS (PNEPS-SUS). Brasília: Ministério da Saúde; 2013.

BREILH, Jaime. Epidemiologia Crítica: ciência emancipadora e interculturalidade. Abya-Yala, 2006.

BUSS, Paulo Marchiori. Promoção da Saúde e Qualidade de Vida. Ciência & Saúde Coletiva, 5(1), 163-177, 2000.

CFESS Parâmetros para a Atuação de Assistentes Sociais na Política de Saúde. Série Trabalho e Projeto Profissional nas Políticas Sociais. Brasília: CFESS, 2010.

CFESS. O Serviço Social na Educação, 2011.

FONSECA, Ana. Maria Medeiros. Trabalho social em saúde. São Paulo: Cortez, 2008.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: a vontade de saber; Tradução Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque; 11.ed. Rio de Janeiro: Graal 1988

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido, Ed. Pioneira, São Paulo, 1979.

GOMES, Luciano Bezerra; MERHY, Emerson Elias. Compreendendo a Educação Popular em Saúde: um estudo na literatura brasileira. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, 27(1):7-18, jan, 2011

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e Pedagogos: para que?. São Paulo: Cortez, 2002.

LOURO, Guacira Lopes. O corpo educado: pedagogias da sexualidade Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

MARTINELLI, Maria Lúcia. Saúde e Serviço Social: As reais possibilidades de mudança nos processos de trabalho. São Paulo: Cortez, 2011.

MARTINS, Isabel. Educação em Ciências e Educação em Saúde: breves apontamentos sobre histórias,práticas e possibilidades de articulação. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru, v. 25, n. 2, p. 269-275, 2019.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2005.

PAIM, Jairnilson Silva. Promoção da Saúde e Qualidade de Vida. Ciência & Saúde Coletiva, 5(1), 163-177, 2018

PARO, Vitor Henrique. Educação como exercício do poder. Crítica ao senso comum em educação, 1° ed. São Paulo. Cortez, 2008.

REDES DA MARÉ. Censo Populacional da Maré / Redes da Maré. – Rio de Janeiro: Redes da Maré, 2019.

SARTORI, Thiago Luiz. Análise da educação brasileira em face ao estudo da sexualidade: Marginalização da educação sexual na BNCC. Doxa: Rev. Brasil. Psico. e Educ., Araraquara,v. 23, 2022.

WEEKS, Jeffrey. O corpo e a sexualidade. In: LOURO, Guacira (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade Belo Horizonte: Autêntica, 1999, p. 35-82.

Published

2024-05-16

How to Cite

Marques da Silva, K. C., & Vermelho, S. C. S. D. (2024). Saco Sem Vergonha: the Social Service experience in popular health education practices with adolescents in the Maré Favela Complex. Revista Debates Insubmissos, 7(24), 147–176. https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n24.p147-176

Issue

Section

DOSSIÊ: Educação cidadã para uma promoção da saúde emancipatória.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.