AUTISMO NO BRASIL: SOMOS UM PAÍS INCLUSIVO?

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.32359/debin2025.v8.n29.p38-63

Mots-clés :

Autismo; Inclusão; Neurodiversidade.

Résumé

Este artigo investiga criticamente as políticas públicas brasileiras voltadas ao Transtorno do Espectro Autista (TEA), à luz dos debates sobre neurodiversidade, estigma e inclusão. A partir de revisão teórica e análise de dados sobre prevalência e práticas educacionais, evidencia-se que, embora o Brasil apresente avanços legislativos significativos, ainda prevalece uma matriz patologizante que compromete a efetividade da inclusão. O estudo indaga se, para além da retórica, estamos preparados para construir uma sociedade genuinamente inclusiva.

 

Biographie de l'auteur

Douglas Manoel Antonio de Abreu Pestana Santos, UNIFESP

Psychoanalyst and researcher, holding a degree in Pedagogy with a focus on inclusion and diversity, as well as a Bachelor's degree in Administration. Specialist in Educational Technologies from the University of São Paulo (USP). Currently serves as a volunteer research collaborator at the Otavio Frias Filho Chair of Studies in Communication, Democracy, and Diversity, affiliated with the Institute of Advanced Studies at USP (IEA-USP). Member of the Brazilian Society for the Advancement of Science (SBPC). His current research in the field of education focuses on analyzing Autism Spectrum Disorder (ASD) in the context of migrants in basic education at the Federal University of São Paulo (UNIFESP), with support from the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). 

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Publiée

2025-10-05

Comment citer

Santos, D. M. A. de A. P. (2025). AUTISMO NO BRASIL: SOMOS UM PAÍS INCLUSIVO?. Revista Debates Insubmissos, 8(29), 38–63. https://doi.org/10.32359/debin2025.v8.n29.p38-63

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