The representation of culture in an English textbook from PNLD

Talita Valcanover Duarte

Resumo


Considering the importance and popularity of the textbook in the English teaching realm in Brazil, this research analyzes the representation of culture in textbooks of the Programa Nacional do Livro Didático (PNLD – in English, National Program of Textbooks) in comparison to the analysis developed by Gray (2010) on the same topic but in a global context. This research is based on the concepts of culture discussed by Motta-Roth (2006) and developed by Holliday (1999): “Culture” with capital “C” and “culture” with lowercase “c”. Besides, the concept of culture is associated with the concept of genre (HALLIDAY, 2014). The corpus of this research is the textbook best rated by PNLD and the documents that are part of this program. According to PNLD documents and the textbook analysis, results point out that the collections of textbooks need to approach culture with small “c”, and it seems that this necessity is fulfilled by the textbook. In comparison to Gray (2010), the textbook analyzed here has a more contemporary representation of culture.

Keywords: English teaching; Culture; Textbook; PNLD.


Palavras-chave


Ensino de inglês; Cultura; Livro didático

Referências


BRASIL. Programas/PNDL - Histórico. Brasília: Ministério da Educação; Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação, 2012. Disponível em: . Acesso em: 16 out. 2015.

BRASIL. Guia de livros didáticos PNLD 2014 - ensino fundamental anos finais. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica; Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação, 2013.

CATTO, N. R. Uma análise crítica do gênero multimodal tira em quadrinhos: questões teóricas, metodológicas e pedagógicas. 2013. 123 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.

CERVETTI, G; PARDALES, M. J.; DAMICO, J. S. A tale of differences: comparing the traditions, perspectives, and educational goals of critical reading and critical literacy. Reading Online, v. 4, n. 9, p. 1-13, abr. 2001. Disponível em: Acesso em: 27 jul. 2014.

COPE, B; KALANTZIS, M. (Eds.). Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. London/New York: Routledge, 2000.

GRAY, J. The construction of English: culture, consumerism and promotion in the ELT global coursebook. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2010.

HALLIDAY, M.A.K.; HASAN, R. Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. New York: Oxford University Press, 1989.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. Halliday’s introduction to functional grammar. New York/London: Routledge, 2014.

HOLLIDAY, A. Small cultures. Applied Linguistics, Oxford University Press, v. 20, n. 2, p. 237-264. 1999.

KRAMSCH, C. Context and culture in language teaching. Oxford: Oxford University Press, 1993.

KUMMER, D. Letramento multimodal crítico: sob a perspectiva de livros didáticos e de professores de inglês e de biologia. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.

LIMA, D. C. de. Vozes da (re)conquista: o papel da cultura no ensino da língua inglesa. Polifonia, Cuiabá, v. 14, n. 15, p. 1-155. 2008.

MENEZES, V.; TAVARES, K.; BRAGA, J.; FRANCO, C. alive!: língua estrangeira moderna inglês 6º ano. 1ª ed. São Paulo: Editora Anzol, 2012.

MOITA LOPES, L. P. Oficina de lingüística aplicada: a natureza social e educacional dos processos de ensino/aprendizagem de línguas. Campinas: Mercado de Letras, 1996.

MOTTA-ROTH, D. Análise crítica de gêneros: contribuições para o ensino e a pesquisa de linguagem. D.E.L.T.A., Monte Alegre, v. 24, n. 2, p. 341-383. 2008b.

MOTTA-ROTH, D. Competências comunicativas interculturais no ensino de inglês como língua estrangeira. In: MOTTA-ROTH, D.; BARROS, N. C.; RICHTER, M. G. (Orgs.). Linguagem, cultura e sociedade. 1ª ed. Santa Maria: Programa de Pós-Graduação em Letras, UFSM, 2006a. p. 191-201.

MOTTA-ROTH, D. Para ligar a teoria à prática: roteiro de perguntas para orientar a leitura/análise crítica de gêneros. In: MOTTA-ROTH, D.; CABAÑAS, T.; HENDGES, G. (Orgs.). Análises de textos e de discursos: relações entre teorias e práticas. 2ª ed. Santa Maria: PPGL Editores, 2008a. p. 243-272.

MOTTA-ROTH, D. Questões de metodologia em análise de gêneros. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (Orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 2ª ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2006b. p. 145-163.

TICKS, L. K. O livro didático de língua inglesa sob a ótica do gênero. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 8, n. 1, p. 15-49. 2005.

VAN LEEUWEN, T. Discourse and practice: new tools for critical discourse analysis. New York: Oxford University Press, 2008.


Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2020 Autor, concedendo à revista o direito à primeira publicação

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição - Não comercial - Sem derivações 4.0 Internacional.

ISSN:1984-7408

 

Licença Creative Commons
Esta revista possui trabalhos licenciados com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.