AÇÃO CULTURAL PARA LIBERTAÇÃO: OS ERROS METODOLÓGICOS EVIDENCIADOS PELO FILME “O POÇO”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n25.p91-117

Keywords:

Paulo Freire, Liberating Education, Capitalist Realism, Conscientization

Abstract

Paulo Freire can be considered a reference in contemporary liberating thought. His theoretical construction was able to systematize a theory of dialectical collective actions, thinking not only about understanding the society of the time and its praxis mechanisms, but also a counterpoint to this praxis, thinking not about social perpetuation, but about changing concrete reality. However, although there are theoretical and methodological subsidies of cultural action for liberation, whether in social movements or in the school as a social sphere responsible for human formation, it can often be observed liberating practices that use methodologies of the dominant groups in their development. Thus, this work aims to analyze the education for liberation contained in the film "The Well" seeking to clarify the coherent processes of emancipation of the oppressed, according to the perspective of Paulo Freire. The research is qualitative in nature, using the assumptions of documentary research for the constitution of data. The analysis of the constituted data takes place deductively and is based on the theory of Paulo Freire's Liberating Education. Through art, it is possible to take epistemological distance from concrete reality to admire it, in this way, analyzing the film "The Well" as a historical document reveals facts commonly forgotten by the doing of cultural action for liberation. With this, it is increasingly urgent to revisit the critical theories of cultural action for liberation, whether general or applied directly to the school, because capitalist realism makes it impossible to act authentically transgressive.

Author Biography

Michel Corci Batista, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Possui graduação em Física pela Universidade Estadual de Maringá (2005) e mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (2009) e doutorado em Educação para a Ciência e Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (2016). Possui graduação em Filosofia pela Uninter (2021). É professor Adjunto do departamento de Física da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), campus de Campo Mourão e professor permanente do Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Física (UTFPR - Campo Mourão), do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza (UTFPR - Londrina) e do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática da Universidade Estadual de Maringá. É embaixador da NASE (Network for Astronomy School Education) no Brasil. É líder do grupo de pesquisa LADECA (Laboratório para o desenvolvimento do ensino de Ciências e Astronomia). É coordenador do Polo Astronômico Rodolpho Caniato da UTFPR - Campo Mourão e coordenador do Programa para o desenvolvimento do ensino de Ciências e Astronomia da UTFPR - Campo Mourão. É membro do NAPI (Novos Arranjos de Pesquisa e Inovação) - Fenômenos extremos do Universo. É coordenador da linha 4: Educação em espaçoes não formais e Divulgação científica) do ENPEC (Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências). Tem experiência na área de Física, com ênfase em ENSINO E DIVULGAÇÃO DE FÍSICA e ASTRONOMIA, atuando principalmente nos seguintes temas: Processos e sequências de Ensino e Aprendizagem para o Ensino de Ciências (Física) e/ou Astronomia; Formação inicial e continuada de professores para o Ensino de Ciências (Física) e/ou Astronomia; Educação em espaços não formais e divulgação de Astronomia de Astronomia em ambientes não formais.

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Published

2024-09-25

How to Cite

Orso da Fonseca, M., & Corci Batista, M. (2024). AÇÃO CULTURAL PARA LIBERTAÇÃO: OS ERROS METODOLÓGICOS EVIDENCIADOS PELO FILME “O POÇO”. Revista Debates Insubmissos, 7(25), 91–117. https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n25.p91-117

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