VISUAL THINKING AND NEURODIDATICS FOR A NON-SEXIST AND NON- ADULT-CENTERED EDUCATION

ANALYSIS OF THREE EDUCATIONAL CAMPAIGNS AT THE AUTONOMOUS UNIVERSITY OF MADRID

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n27.p299-317

Keywords:

Pedagogy. Feminism. Educational campaigns.

Abstract

The present work proposes to analyze, based on images and their didactic potential, the learning and transformations of/in the educational environment from a feminist (Ochoa, 2007; Morgade, 2011) and non-adult-centered (Tardelli, 2021) perspective, especially in its relationship with the psychology of affections and emotions that images are capable of developing (Abreu Agrela Rodrigues, 2022). The objective is to consider new forms of teaching-learning, based on the development of more sensitive theories, such as Visual Thinking, which uses intuition, mobility and creativity involving images, whose processing takes place in an isolated and primordial way, on the left side of the brain (Ciguenza, 2021). To this end, a content analysis was carried out on three educational campaigns with this potential, which will be held in 2023 at the Faculty of Teacher Training and Education, at the Autonomous University of Madrid, whose difference is given by the emphasis on image communication in non-sexist content. and against gender inequality since childhood, something essential in the training of pedagogues working in non-sexist Education. The article, therefore, is organized into four parts: 1) the historical contextualization of the hegemonic forms of “knowledge transmission” in Education; 2) contributions of Visual Thinking to neurodidactics as possibilities for dialogue and appropriation by feminist theory; 3) presentation and analysis of the three UAM educational campaigns; and 4) results and perspectives.

Author Biographies

Daniela Maroja Ribeiro, PUC-Goiás

Graduada em Direito pela PUC/GO (2012). Mestra em Direitos Humanos pela UFG (2014). Doutoranda em Educação (PUC-GO/ Bolsista CAPES - 2021 | 2025). Doutorado Sanduíche na Universidad Autómoma de Madrid (CAPES - 2023/2). Advogada licenciada. Foi professora bolsista do curso de Especialização à Distância (EaD/UFG) - modalidade Semi-Presencial - em "Educação em Direitos Humanos para a Diversidade e Cidadania" (2014-2015). Professora Colaboradora do Curso de Licenciatura Intercultural Indígena da UFG (2016-2017). Interesse e foco de estudo voltados especialmente para as questões de Minorias e Alteridades; Educação, Subjetividade e Famílias (conjugalidades e homoparentalidades) em seus atravessamentos intergeracionais; Sociologia da Infância com foco nas culturas, participação, competência, cidadania, autonomia e visibilidade da/na Infância.

Leandra Vaz Fernandes Catalino Procópio, Autonomous University of Madrid

Posdoutora em Psicologia pela Universidad Autónoma de Madrid (2019). Docente nas licenciaturas e Mestrado na Universidad Autónoma de Madrid desde 2018. É Pedagoga pela PUC-Goiás (1997) com equivalência à licenciatura de Ciência da Educação pela Universidade de Lisboa (1999), Mestrado em Psicologia na área específica de Psicologia Educacional pela Universidade de Coimbra - Portugal (2003) com reconhecimento do título de Mestre pela USP para o Mestrado em Psicologia, área de Psicologia Escolar e Desenvolvimentos Humano (2005) e Doutorado em Educação pela Universidade de Aveiro - Portugal (2011) com o título reconhecido pela Universidade de São Paulo (USP) e pela Universidad Autónoma de Madrid. Pesquisa sobre Stress, mal-estar docente e Burnout em Profesores. Também colabora com distintos Grupos de Investigação no Brasil: HISTEDBR (PUC-GO), NEPEIn (UFCAT) e FoPeTec do IFSP. Em Espanha é membro do EMIPE da Universidad Autónoma de Madrid desde 2019. Publica também sobre Altas Habilidades, Superdotação, Identidade Docente e Prácticas Educativas Inclusivas. Possui ampla experiência como docente do ensino superior em Pedagogia e distintas licenciaturas, bem como na Pós-Graduação de Educação Especial, Psicopedagogia e Formação de Professores.

References

ABREU, Agrela Rodrigues D. F. Neuroanatomia das cores. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 3323-3332. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1731. Acesso em 30 jan. 2024.

AGENCE FRANCE-PRESSE. 23 jan. G1. https://g1.globo.com/mundo/noticia/morre-aos-96-anos-a-heroina-de-cartaz-simbolo-do-feminismo.ghtml . Acesso em 30 jan. 2024.

BALDISSERA, O. Como aliar neurociência e aprendizagem para construir uma educação de qualidade.Blog do EAD https://poseducacao.unisinos.br/blog/neurociencia-e-aprendizagem Acesso em 30 jan. 2024.

BAUMAN, Zigmann. Modernidade líquida. São Paulo: Ed. Zahar, 2000.

BOCOS, Pablo. El pensamiento visual en la formación del profesorado: análisis de los componentes del pensamiento viso-espacial y su importancia em la formacion de los docentes de educación infantil e primaria. Tesis de Doctoramento, Facultad de Educación y Trabajo Social, Universidad de Valladolid, España, 2015.

CASTELLS Manuel. A sociedade em rede. A era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

CIGUENZA, Ignacio. La neurodidática y la Pedagogia Andariega. Ideal en clase. https://en-clase.ideal.es/2021/05/24/isidro-garcia-ciguenza-la-neurodidactica-y-la-pedagogia-andariega/?ref=https%3A%2F%2Farreburrita.wordpress.com%2F Acesso em: 15 jan. 2024.

Freire, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GOMBRICH, E. H. La imagen y el ojo: nuevos estudios sobre la psicología de la representación pictórica. Madrid: Alianza Editorial, 1979.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir – Educação como prática de liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

MAKIRRIAIN, J. Acerca del carácter representacional de la mente. La mente representacional. PSYCOLOGY, SOCIETY E EDUCATION, 2014, vol. 6, n 2, pp. 125-144, 2014.

MEIRIEU, Phillipe. Frankstein educador. Buenos Aires: Ed. Laertes, 1998.

MORGADE, Graciela. Toda educación es sexuada – hacia uma educación sexuada justa. La Crujía. Buenos Aires: 2011.

OCHOA, Luz.. Una propuesta de pedagogía feminista: teorizar y construir desde el género, la pedagogía, y las prácticas educativas feministas. [Ponencia]. I Coloquio Nacional Género en Educación. Ciudad de México. México. https://www.researchgate.net/publication/340285069.

PARFENTIEFF DE NORONHA, Daniela. A importância social da imagem: Reflexões sobre diferença, representação e poder em diálogo com um pensamento decolonial. ILUMINURAS, 20(50), 255-278, 2019 https://doi.org/10.22456/1984-1191.80371

SAVATER, Fernando. El valor de educar. Madrid: Ed. Circulo de Lectores, 1997.

TARDELLI, Patrícia. Através do Espelho: O PL 6.998/2013 à luz do gênero. Dissertação de Mestrado. São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2021. https://dspace.mackenzie.br/items/b022548e-86e5-444b-80d9-764f5ad679d1

Published

2025-03-11

How to Cite

Maroja Ribeiro, D., & Vaz Fernandes Catalino Procópio, L. (2025). VISUAL THINKING AND NEURODIDATICS FOR A NON-SEXIST AND NON- ADULT-CENTERED EDUCATION: ANALYSIS OF THREE EDUCATIONAL CAMPAIGNS AT THE AUTONOMOUS UNIVERSITY OF MADRID. Revista Debates Insubmissos, 7(27), 299–317. https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n27.p299-317

Issue

Section

DOSSIÊ: Insubmissões através da prática educativa não-sexista

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.