THE SPIRITUAL MODALIZATION OF KNOWLEDGE FROM GURU RINPOCHE’S POINT OF VIEW

NOTES TO NOT GIVE UP THINKING (OTHERWISE) THE CHALLENGES OF HUMAN FORMATION IN CONTEMPORANEITY

Authors

  • Silas Carlos Rocha da Silva Universidade Federal Rural de Pernambuco
  • Alexandre Simão de Freitas Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n26.p119-153

Keywords:

human formation, buddhist spirituality, education, Guru Rinpoche

Abstract

Anchored in the desire to contribute to permanente task of “decolonization of thought” (VIVEIROS DE CASTRO, 2015), this article focuses on the possibility of thinking about the challenges of human formation, assuming as the main reading key the notional field of Buddhist Spirituality embodied in the spiritual knowledge of an 8th century Indian master called Guru Rinpoche. Through a theoretical-bibliographical investigation, aims to show that the spiritual modalization of knowledge, from Guru Rinpoche's point of view, can open new ways of perceiving the educational act. The immanent pressuposition is that the interphilosophical dialogue between Education and Buddhism, in addition to contributing to revitalizing and enriching debates around human formation, commits the field to overcoming dual discourses and practices that contribute to perpetuating the logic of the coloniality of knowledge. Ultimately, it is hoped that this work will make it possible to open an ethos of listening to other points of view.

Author Biographies

Silas Carlos Rocha da Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Possui Graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco (2012), onde recebeu o título de Bacharel e Psicólogo. Pela mesma Universidade realizou o Mestrado em Psicologia (2015) e o Doutorado em Educação (2019). Atualmente é Professor Adjunto do Departamento de Educação da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE).

Alexandre Simão de Freitas, Universidade Federal de Pernambuco

Realizou seu percurso formativo na Universidade Federal de Pernambuco, onde graduou-se em Pedagogia (1997), fez o mestrado em Educação (2000) e o doutorado em Sociologia (2005). Atualmente é Professor Adjunto do Departamento de Políticas e Gestão da Educação (DPGE) e professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

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Published

2025-01-24

How to Cite

Rocha da Silva, S. C., & Simão de Freitas, A. (2025). THE SPIRITUAL MODALIZATION OF KNOWLEDGE FROM GURU RINPOCHE’S POINT OF VIEW: NOTES TO NOT GIVE UP THINKING (OTHERWISE) THE CHALLENGES OF HUMAN FORMATION IN CONTEMPORANEITY. Revista Debates Insubmissos, 7(26), 119–153. https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n26.p119-153

Issue

Section

DOSSIÊ: Educação e espiritualidades: práticas, poiésis e reinvenções utópicas para a trans/formação humana

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