THE SPIRITUAL MODALIZATION OF KNOWLEDGE FROM GURU RINPOCHE’S POINT OF VIEW
NOTES TO NOT GIVE UP THINKING (OTHERWISE) THE CHALLENGES OF HUMAN FORMATION IN CONTEMPORANEITY
DOI:
https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n26.p119-153Keywords:
human formation, buddhist spirituality, education, Guru RinpocheAbstract
Anchored in the desire to contribute to permanente task of “decolonization of thought” (VIVEIROS DE CASTRO, 2015), this article focuses on the possibility of thinking about the challenges of human formation, assuming as the main reading key the notional field of Buddhist Spirituality embodied in the spiritual knowledge of an 8th century Indian master called Guru Rinpoche. Through a theoretical-bibliographical investigation, aims to show that the spiritual modalization of knowledge, from Guru Rinpoche's point of view, can open new ways of perceiving the educational act. The immanent pressuposition is that the interphilosophical dialogue between Education and Buddhism, in addition to contributing to revitalizing and enriching debates around human formation, commits the field to overcoming dual discourses and practices that contribute to perpetuating the logic of the coloniality of knowledge. Ultimately, it is hoped that this work will make it possible to open an ethos of listening to other points of view.
References
BERARDI, Franco. Asfixia: capitalismo financeiro e a insurreição da linguagem. São Paulo: Ubu Editora, 2020.
BOLLNOW, Friedrich. Pedagogia e Filosofia da Existência. Petrópolis, RJ: Vozes, 1974.
CHÖDRÖN, Pema. Quando tudo se desfaz: orientação para tempos difíceis. Rio de Janeiro: Gryphus, 2017.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.
FARO, Paula Telles De Menezes; ALLEGRETTI, Bruna Luiza De Camillo. Neoliberalismo e mercado Místico: o “Despertar” mobiliza o discurso autoempreendedor. Lumina, [S. l.], v. 17, n. 3, p. 55–69, 2023. DOI: 10.34019/1981-4070.2023.v17.39174. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/39174. Acesso em: 27 mar. 2024.
FERREIRA, Aurino Lima. Do entre-deux de Merleau-Ponty à atenção consciente do budismo e da abordagem transpessoal: análise de uma experiência de formação Integral. 2007. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2007.
FOUCAULT, Michel. Ética, Sexualidade e Política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.
FOUCAULT, Michel. A Hermenêutico do Sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Ligia M. Pondé Vassalo. Petrópolis: Vozes, 2013.
FOUCAULT, Michel. O Enigma da Revolta: Entrevistas inéditas sobre a Revolução Iraniana. São Paulo: n-1 Edições, 2019.
FISHER, Mark. Realismo Capitalista: é mais fácil imaginar o fim do mundo do que o fim do capitalismo? São Paulo: Autonomia Literária, 2020.
FREITAS, Alexandre Simão. O Cuidado de Si como Articulador Pedagógico da Cultura de Paz. Entrelugares: Revista de Sociopoética e Abordagens Afins, Porto, v. I, p. 03-20, 2010.
FREITAS, Alexanre Simão. A parresia pedagógica de Foucault e o ethos da educação como psicagogia. In: OLIVEIRA, Avelino da Rosa.; VALLE, Lílian do. (Orgs.). Filosofia da Educação: posições sobre a formação humana. Curitiba: Appris, 2014.
FREITAS, Alexandre Simão. Políticas da educação não formal e poéticas da diferença: fragmentos para uma teoria destituinte da formação humana. (Projeto de pesquisa). Recife: CE/UFPE, 2018
GALLO, Silvio. Filosofia da Educação no Brasil do século XX: da crítica ao conceito. Eccos – Revista Científica. São Paulo, v. 9, n. 2, p. 261-284, Jul./Dez., 2007.
GIL, José. Caos e Ritmo. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 2018.
GOLDMAN, Marcio. Os tambores do antropólogo: Antropologia pós-social e etnografia. Ponto Urbe, 3 | 2008.
GOLDMAN, Marcio. Da existência dos bruxos. Ou como funciona a antropologia. Revista de @ntropologia da UFSCar, 6 (1), jan./jun. 2014.
GOLDMAN, Marcio. Vídeo (29:36). Diálogos - Marcio Goldman. Publicado pelo canal TVU - TV Universidade UFMT em 19 de Julho de 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=oE0tQnpCL3g&t=178s
GROS, Frédéric. Situação do Curso. In: FOUCAULT, Michel. A Hermenêutico do Sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2006. p. 613-661.
HADOT, Pierre. Exercícios espirituais e filosofia antiga. São Paulo: É realizações, 2014.
HAN, Byung-Chul. O aroma do Tempo: um ensaio filosófico sobre a arte da demora. Lisboa: Relógio d'água, 2016.
HAN, Byung-Chul. Sociedade do Cansaço. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
HAN, Byung-Chul. Psicopolítica: o Neoliberalismo e as novas técnicas de poder. Belo Horizonte: Editora Âyiné, 2018.
HAN, Byung-Chul. Morte e Alteridade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2020.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. n. 19. Jan/Fev/Mar/Abr, 2002.
LARROSA, Jorge. Apresentação da coleção “Educação: Experiência e sentido” (2014). In: MASSCHELEIN, J.; SIMONS, M. A pedagogia, a democracia, a escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
MUCHAIL, Salma Tannus. Foucault, mestre do cuidado: textos sobre a hermenêutica do sujeito. São Paulo: Loyola, 2011.
NIETZSCHE, Friedrich. Assim falou Zaratustra: um livro para todos e para ninguém. São Paulo: Companhia de Bolso, 2018.
NOGUERA, Renato. O ensino de filosofia e a Lei 10.639. Rio de Janeiro: Pallas: Biblioteca Nacional, 2014.
PAGNI, Pedro. Um lugar para a experiências e suas linguagens entre os saberes e práticas escolares: pensar a infância e o acontecimento na práxis educativa. In: PAGNI, Pedro; GELAMO, Rodrigo. (Orgs). Experiência, Educação e contemporaneidade. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.
PRECIADO, Paul B. Testo Yonqui. Madrid: Espasa, 2008.
RICO, Santiago Alba. Elogio da amabilidade, em tempos brutos. Outras Palavras. São Paulo, jul. 2021. Disponível em: https://outraspalavras.net/crise-civilizatoria/elogio-da-amabilidade-emtemposbrutos/ . Acesso em: 25 de Mar. 2024.
SAFATLE, Vladimir. O circuito dos Afetos: corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.
SAFATLE, Vladimir. Só mais um esforço: como chegamos até aqui ou como o país dos “pactos”, das “conciliações”, das “frentes amplas” produziu seu próprio colapso. São Paulo: Vestígio, 2022.
STENGERS, Isabelle; PIGNARRE, Philippe. La Brujería Capitalista. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Hekht Libros, 2017.
STENGERS, Isabelle. Uma outra ciência é possível: manifesto por uma desaceleração das ciências. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2023.
TAVARES, Ana Cláudia Ribeiro. Bondade Fundamental E Presença Autêntica: A Visão De Formação Humana No Pensamento De Chögyam Trungpa Rinpoche. 2013. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-graduação em Educação, Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2013.
TAVARES, Ana Cláudia Ribeiro. Tornar-se humano entre a cultura e a ética da autenticidade: reverberações de um mal-estar e sofrimento na contemporaneidade para os processos educativos. Relatório de atividades de pós-doutorado no programa de pós-graduação em educação (PPGEdu/UFPE). 2017.
TRUNGPA RINPOCHE, Chögyam. Louca Sabedoria. Rio de Janeiro: Lúcida Letra, 2015.
TRUNGPA RINPOCHE, Chögyam. Além do Materialismo Espiritual. Rio de Janeiro: Lúcida Letra, 2016.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Metafísicas Canibais. São Paulo: Cosac Naify, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
