CHÖGYAM TRUNGPA RINPOCHE’S BUDDHIST APPROACH TO SPIRITUALITY

IMPLICATIONS FOR RE-THINKING EDUCATION

Authors

  • Sidney Carlos Rocha da Silva Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n26.p83-118

Keywords:

Education, buddhist spirituality, Chögyam Trungpa Rinpoche, Human Formation

Abstract

Supported by the desire to remove from silencing other minority epistemologies such as thoses forged in the foothills of the Himalayas, this text aims to analyze the approach to spirituality of the Tibetan teacher Chögyam Trungpa Rinpoche, in order to re-think educacional practice by changing the way of problematizing the student-educator pedagogical relationship. Through a theoretical-bibliographical investigation, it is clear that the focus on spirituality, from Chögyam Trungpa Rinpoche’s perspective, is configured as an exercise in airing the structures of domination and rigidity sustained by the neurotic way of functioning of the self. The issue that spirituality intends to insert into the educational field is based on the ability to open a space for exchange of position, in wich the self, decentered, transmutes neurosis to see the world from other points of view.

Author Biography

Sidney Carlos Rocha da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

http://lattes.cnpq.br/3522882034208076

Percorreu sua trajetória formativa na Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), instituição superior em que concluiu sua Formação de Psicólogo (2012), Bacharel em Psicologia (2012), Mestrado em Educação (2015) e Doutorado em Educação (2020). Na mesma universidade concluiu seu Pós Doutorado e atua como pesquisador colaborador do Programa de Pós Graduação em Educação na linha de pesquisa Educação e Espiritualidade. Tem formação/especialização em Psicologia Budista Tibetana e Psicoterapia Transpessoal (Dharamshala-Índia, 2011). Atualmente é Coordenador do Núcleo Educacional Irmãos Menores de Francisco de Assis (NEIMFA) na comunidade do Coque-Recife, atuando como professor voluntário e membro do conselho gestor na criação de processos formativos minoritários capazes de resistir à captura biopolítica das formas de vida periféricas. Atua também como coordenador da comissão científica da Associação Brasileira para o Ensino e Pesquisa em Psicologia Transpessoal (ABRAPET). Socio-fundador de Associação Pernambucana de Psicologia Transpessoal (APPT). Tem experiência nas áreas de Psicologia e Educação, estudando e pesquisando temas como Espiritualidade (Foucault, Hadot, Trungpa Rinpoche), Processos de Subjetivação e Políticas da Resistência, Esquizoanalise, Perspectivas Decoloniais, Antirracistas e não Ocidentais de conhecimento, Perspectiva Transpessoal, Filosofia da Educação. 

References

BLANCHOT, Maurice. O livro por vir. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

CHODRON, Pema. Os Lugares que nos assustam. Rio de Janeiro: Sextante, 2003.

SAMTEN, Padma. Relações e Conflitos. Viamão-RS: CEBB mandala do lótus, 2006

SILVA, Silas Carlos Rocha da. O ponto de vista da vacuidade como experiência de pensamento: notas para uma ética da não-dualidade na educação. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.

TRUNGPA RINPOCHE, Chögyam. Shambhalla. A trilha sagrada do Guerreiro. São Paulo: Cultrix, 1996.

TRUNGPA RINPOCHE, Chögyam. Além do materialismo espiritual. São Paulo: Cultrix, 2006.

TRUNGPA RINPOCHE, Chögyam. Muito além do divã ocidental. Uma abordagem budista da Psicologia. São Paulo: Cultrix, 2008.

TRUNGPA RINPOCHE, Chögyam. Trabalho, sexo, dinheiro: o sagrado na nossa vida diária e o caminho da atenção plena. São Paulo: Cultrix, 2014.

TRUNGPA RINPOCHE, Chögyam. Louca Sabedoria. Rio de Janeiro: Lúcida Letra, 2015.

Published

2025-01-24

How to Cite

Silva, S. C. R. da. (2025). CHÖGYAM TRUNGPA RINPOCHE’S BUDDHIST APPROACH TO SPIRITUALITY: IMPLICATIONS FOR RE-THINKING EDUCATION. Revista Debates Insubmissos, 7(26), 83–118. https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n26.p83-118

Issue

Section

DOSSIÊ: Educação e espiritualidades: práticas, poiésis e reinvenções utópicas para a trans/formação humana

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.