UNDERSTANDING AS A TEACHING ATTITUDE IN THE PROCESS OF INTERDISCIPLINARY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32359/debin2025.v8.n28.p278-299

Keywords:

Education, Senses of comprehension, Interdisciplinary

Abstract

This article aims to propose a discussion about the meanings of the word understanding, used by Morin (2015), in his book, Ensinar a Viver: Manifesto para mudar a educação, when reflecting on relationships in education, in a welcoming and interdisciplinary perspective remedying sensitive problems that affect dialogue between classes of teachers and students. Morin (2015), points to the difficulties encountered in Brazilian schools in the 21st century, resulting from misunderstanding and a lack of complex thinking that contributes to school failure. We chose as a methodology the descriptive analysis of data collected in an interview and online questionnaire, applied to two teachers, from the second Series of High School, from a school in the State Public Network of Teresina/PI.  The analyzes revealed that the meanings of understanding are little differentiated by the teachers, although they recognize its importance as a dialogic piece for interdisciplinary and meaningful learning in the classroom.

Author Biographies

Ana Maria Alves de Brito, Universidade Federal do Norte do Tocantins -UFNT

Doutoranda em Estudos Linguísticos e Literários - Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT. Mestra em Estudos de Linguagem - Universidade Federal do Piauí- UFPI. Graduada em Letra/ Português - Universidade Estadual do Piauí - UESPI. Professora da Educação Básica da Rede Pública Estadua e Municipal do Piauí. Experiência docente com Ensino à Distância. Experiência docente com alunos de BIBID. Atua na àrea do Letramento Literário Infantil. Formação leitora na Educação Básica. Leitura e escrita e multiletramentos.

Maria José de Pinho, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Possui graduação em História e graduação em Pedagogia. Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco. Doutorado em Educação e Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e Pós - Doutorado em Educação pela Universidade do Algarve-Portugal. É professora Titular (classe E), na Universidade Federal do Tocantins (UFT), Campus de Palmas. É bolsista de produtividade CNPq (PQ 1E) Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, política educacional, profissionalização docente, avaliação institucional, Metodologia de Pesquisa; Estudos contemporâneo. Avaliadora do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior do INEP /MEC.É professora na graduação Curso de Jornalismo, no Programa de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado em Ensino de Linguística e Literatura. Também é professora no Programa de Pós-Graduação Mestrado em Educação a partir de 2012. É membro da Rede Internacional de Escolas Criativas: construindo a escola do século XXI (RIEC Coord. UB/Espanha). Orienta mestrado e doutorado sobre formação de professores; práticas educativas; política educacional; teoria da complexidade. Desenvolve pesquisa sobre escolas criativas; educação e formação de professor. Tem livro e capítulos de livros publicados versando sobre o tema Formação de Professor. (Texto informado pela autora)

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Published

2025-07-09

How to Cite

Alves de Brito, A. M., & Pinho, M. J. de. (2025). UNDERSTANDING AS A TEACHING ATTITUDE IN THE PROCESS OF INTERDISCIPLINARY EDUCATION. Revista Debates Insubmissos, 8(28), 278–299. https://doi.org/10.32359/debin2025.v8.n28.p278-299

Issue

Section

Pautas Insubmissas

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