to the MYTHICAL NARRATIVES AND THE ETHICS OF CARE IN THE CONSTITUTION OF OTHER POSSIBLE WORLDS: a contribution to the educational field

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n26.p172-195

Keywords:

Mythical Narratives; Shamanism; Care Experience.

Abstract

This article deals with the connection between mythical narratives and care experiences in shamanic traditions, as a possibility of altering the processes of presentification in existence, attributing importance to myth as a privileged place to reactivate care techniques for oneself, for others and for the world. In addition to expanding our points of view through a process of human formation that allows for the creation of other ontological and epistemic perspectives distinct from Western ones. In order to create an altering dialogue, as a way of decolonizing the processes of schematization of reality produced by neoliberal capitalism and the political governments that are currently occurring, as an alternative to face the Anthropocene, named by Isabelle Stengers (2015) Intrusion of Gaia.

Author Biographies

Sidcléia Santos, Universidade Federal de Pernambuco

Vem perfazendo seu percurso formativo na Universidade Federal de Pernambuco, onde graduou-se em Pedagogia (2007), fez a especialização em Direitos Humanos (2018), mestrado em Educação (2019) e atualmente está cursando o doutorado na mesma área (2024 - 2028). Participou do Grupo de Pesquisa Discurso, Subjetividade e Educação (UFPE) e do Conselho de Políticas de Promoção e Igualdade Étnico-Racial de Olinda, como Conselheira Titular. Nesta ocasião, exerce a função de Assistente Técnico-Pedagógica na Secretaria Executiva de Programas e Políticas Educacionais de Olinda; e desenvolve atividades voluntárias no Núcleo Educacional Irmãos Menores de Francisco de Assis/NEIMFA, comunidade do Coque, Recife.

Dra. Maria Sandra Montenegro Silva Leão, UFPE

Possui Doutoramento em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco, Mestrado em Psicologia Clínica pela Universidade Católica de Pernambuco. Pós-doutoramento pela Universidade de Coimbra. Graduada em Pedagogia pela UFPE.Professora Associado IV da Universidade Federal de Pernambuco.Leciona no curso de Pedagogia e demais licenciaturas no Centro de Educação da UFPE. Professora e Pesquisadora do Mestrado em Direitos Humanos da UFPE e do Programa de Pós-Graduação em Educação. Pesquisa e orienta as seguintes temáticas: Educação e Gestão Escolar em espaços prisionais. Direitos humanos, Educação e formação humana integral. Educação e suas relações com questões étnico-raciais.

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Published

2025-01-24

How to Cite

Santos, S., & Montenegro Silva Leão, D. M. S. (2025). to the MYTHICAL NARRATIVES AND THE ETHICS OF CARE IN THE CONSTITUTION OF OTHER POSSIBLE WORLDS: a contribution to the educational field. Revista Debates Insubmissos, 7(26), 172–195. https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n26.p172-195

Issue

Section

DOSSIÊ: Educação e espiritualidades: práticas, poiésis e reinvenções utópicas para a trans/formação humana

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