CARTAS ENTRE PROFESSORAS-PESQUISADORAS: POR UMA EDUCAÇÃO-PESQUISA-ESCRITA (QUE) COM(N) VIDA
DOI:
https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n26.p54-82Keywords:
Aesthetic education, Narrative (Auto)biographical research, LettersAbstract
The letters that make up the writing of this article were woven from conversations on WhatsApp – through audio and text messages – between 2020 and 2021, a period in which the world was affected by the Covid-19 pandemic and in which the construction and defense of the master's dissertations in education, carried out at a public federal university in Rio de Janeiro, by two of the authors, under the guidance of the third. These conversations, here understood as methodology, together with epistolary writing, were taken up by the authors and turned into letters, which tell about their research paths, the discovery of other ways of making and communicating their findings, the meanings of researching in the daily life of the Basic Education institutions in which they operate, building teacher training processes that focus on the integrity of the subjects, the horizontality of knowledge and feelings and the strengthening of bonds, creating, based on an aesthetic education, collectives, learning communities. It is about understanding an episteme that includes experience, life, the aesthetic-sensitive paths lived by the subjects.
References
BARROS, Manoel de. Memórias inventadas. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2018.
BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, Arte e Política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Editora Brasiliense, 1996.
BETTIOL, Maria Regina Barcelos. A escritura do intervalo: a poética epistolar de Antônio Vieira. São Leopoldo: Unisinos, 2008.
BOLÍVAR. Antônio. A expressividade epistêmico-metodológica da pesquisa (auto) biográfica. Conference: VI Congresso Internacional de Pesquisa (Auto)Biografica (VI CIPA). Janeiro, 2014.
CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2015.
DUARTE JUNIOR, João Francisco. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 2000. 234f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.
ESTEBAN, Maria Teresa; ZACCUR, Edwiges (Orgs). Professora pesquisadora – uma práxis em construção. Petrópolis: DP et Alii, 2008.
EVARISTO, Conceição. A Escrevivência e seus subtextos. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado (Orgs.). Escrevivência: a escrita de nós. Reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020.
FERNANDES, Susana Beatriz. Como uma empirista cega: pesquisa-experiência. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 120-135, jul./dez. 2011.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 27. ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020a.
FREIRE, Paulo. Pedagogia dos sonhos possíveis. 3. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020b.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 46. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020c.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 74. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020d.
GODOY LENZ, Rossana; RAMALLO, Francisco; RIBEIRO, Tiago. Investigaciones-Vidas em educación: conversar escuchar y constelar. Revista Teias, [S. l.], v. 24, p. 303–313, 2023. DOI: 10.12957/teias.2023.69448. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/revistateias/article/view/69448. Acesso em: 10 mar. 2024.
GUEDES, Adrianne Ogêda; RIBEIRO, Tiago (Orgs.). Pesquisa, alteridade e experiência: metodologias minúsculas. Rio de Janeiro: Ayvu, 2019.
HAROCHE-BOUZINAC, Genevièv. Escritas Epistolares. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006.
HILLMAN, James. Cidade e alma. São Paulo: Studio Nobel, 1993.
hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 2 ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.
hooks, bell. Tudo sobre o amor: novas perspectivas. São Paulo: Elefante, 2021.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
LAROSSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
MACEDO, Roberto. Formação de professores, educação online e democratização do acesso às redes. Congresso Virtual. Cana da TV UFBA no YouTube, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=UD0KrPkHBiY. Acesso em: 16 abr. 2021.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. A pesquisa em círculos tecida: ensaios de metodologia errante. In: GUEDES, Adrianne Ogêda; RIBEIRO, Tiago (Orgs.). Pesquisa, alteridade e experiência: metodologias minúsculas. Rio de Janeiro: Ayvu, 2019.
PASSEGGI, Maria Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino; VICENTINI, Paula Perin. Entre a vida e a formação: pesquisa (auto)biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 27, n. 01, p. 369-386, abr. 2011.
REZENDE, Camila Ribeiro de Almeida. Escrita Epistolar – cartografias de uma epistemologia feminista. RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade, v. 5, ed. especial, maio 2019. Disponível em: https://doi.org/10.23899/relacult.v5i5.1444. Acesso em: 05 mar. 2024.
RIBEIRO, Djamila. Cartas a minha avó. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.
SIQUEIRA, Caroline. Gênero epistolar e marcas linguísticas de polidez em cartas institucionais: um estudo de caso sincrônico e diacrônico. Dissertação (Mestrado) – Universidade de Caxias do Sul, Programa de Pós-Graduação em Letras, Cultura e Regionalidade, 2013.
SCHAEFER, Katia Bizzo; GUEDES, Adrianne Ogêda; TIRIBA, Lea. Infâncias Cariocas: uma experiência de formação em conexão com o corpo, a natureza e o empoderamento político. Revistaleph, n. 29, p. 132-146, dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistaleph/article/view/39227/22664
TIRIBA, Lea. Educação Infantil como direito e alegria: em busca de pedagogias ecológicas, populares e libertárias. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.
VECCHI, Vea. Arte e criatividade em Reggio Emilia: explorando o papel e a potencialidade do ateliê na educação da primeira infância. São Paulo: Phorte, 2017.
VELOSO, Caetano. Dom de iludir. Álbum Minha voz: Universal Music International, interpretado por Gal Costa, 1982.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
