DEMOCRATIC MANAGEMENT: CHALLENGES AND PERSPECTIVES IN THE SCHOOL CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.32359/debin2025.v8.n28.p65-82Keywords:
Challenges; Education; Family; Democratic management.Abstract
The role of the school manager, influenced by neoliberalism, was accentuated by the Educational Reforms of the 1980s and 1990s, which aimed to adapt education to new social and economic challenges. Modern school management must address emerging social demands and foster a critical analysis capable of tackling contemporary challenges. Integration between school, family, and community is fundamental. Effective collaboration among these actors is essential to overcoming challenges and promoting the holistic development of students, reflecting the need for an educational approach. Thus, this article presents the challenges and perspectives present in the school environment for democratic management.
References
ANTUNES, C. Fascículos em sala de aula. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2001.
BECK, C. O bom educador está sempre atualizado. Andragogia Brasil. 2014. Disponível em: https://andragogiabrasil.com.br/o-bom-educador-esta-sempre-atualizado/.
BORDENAVE, J. E. D. O que é participação? Col. Primeiros Passos. São Paulo: Brasiliense, 1995.
CUNHA, P. D`O. Educação em debate. Lisboa: Universidade Católica Portuguesa. 1997.
DEWEY, J.. Democracy and Education. 1916.
DURKHEIM, E. Educação e Sociologia. SP; Melhoramentos, 1952.
ENGUITA, F. M. Educar em tempos incertos. Porto Alegre: Artes Médicas, 2004.
FREIRE, P. Sobre educação: diálogos. 2. ed. v. II. Rio de Janeiro: 1986.
GONZALEZ, W. R. C.; BERNADO, E. da S. A gestão democrática em espaços não formais de ensino. Série-estudos (ucdb), v. 36, 2013.
HAN, B-C. Sociedade do Cansaço. Trad. Enio Paulo Giachino. 2ª ed., Petrópolis, RJ: Ed. Vozes, 2017.
LIBÂNEO J. C. Organização e gestão da escola - teoria e prática. 5. ed. Goiânia: MF Livros, 2008 (Revista e ampliada).
LÜCK, H. Perspectivas da gestão escolar e implicações quanto à formação de seus gestores. Em Aberto, Brasília: INEP, v. 17, n.72, p. 11-33, fev./jun. 2000.
KISHIMOTO, T. M. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 7 ed. São Paulo: Cortez, 1996.
MEDICI, Â. A escola e a criança. Trad. Carlos Leite de Vasconcellos. 2.ed. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura S.A. 1961.
MESACASA, E. de C. Gestão educacional: práticas e desafios. 2011.
OLIVEIRA, C. Algumas considerações sobre a descentralização do ensino. Revista Brasileira de Administração da Educação. 1994.
PARO, V. H. Educação como exercício do poder: crítica ao senso comum. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2010a.
______. Gestão democrática da escola pública. 3. ed. São Paulo: Ática, 2010b.
PINTO, J. M. de R. Gestão Financeira e Recursos na Educação. Campinas: Papirus, 2012.
SOUSA, A. P. A importância da parceria entre família e escola no desenvolvimento educacional. Revista Iberoamericana De Educación, v. 44, n. 7, p. 01–08. 2008. DOI: https://doi.org/10.35362/rie4472172. Acesso em: 15 set 2024.
VASCONCELLOS, C. dos S. Avaliação da Aprendizagem: Práticas de Mudança, 9a ed. São Paulo: Libertad, 2008.
______. Avaliação: Concepção Dialética-Libertadora do Processo de Avaliação Escolar, 18ª ed. São Paulo: Libertad, 2008.
______. Coordenação do Trabalho Pedagógico: do projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula, 9a ed. São Paulo: Libertad, 2008.
______. Gestão escolar, democracia e qualidade do ensino. São Paulo: Ática, 2007.
______. Qualidade de ensino: a contribuição dos pais. São Paulo: Xamã, 2000.
SENNETT, R A corrosão do caráter: consequências pessoais do trabalho no novo capitalismo. Rio de Janeiro: Record, 2001.
SILVA, T. M. T.; BERNADO, E. S. A relação família e escola: desafios para a gestão escolar. Educação e cultura contemporânea, v. 14, 2017. Disponível em: https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/1367. Acesso em: 10 set. 2024.
TAYLOR, F. W. Princípios de Administração Científica. Nova York: Harper & Brothers, 1911.
VALADÃO, C. R; SANTOS, R. Família e escola visitando seus discursos. Trabalho de conclusão de curso apresentado à UNESP. França. 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
