ENVIRONMENTAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY

POSSIBLE DIALOGUES ON THE GROUND FLOOR OF A PUBLIC SCHOOL IN THE SEMI-ARID REGION OF BAHIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32359/debin2025.v8.n28.p215-241

Keywords:

Environmental Education, interdisciplinarity, Pedagogical practices

Abstract

This article aims to reflect on the pedagogical practices carried out in an interdisciplinary Environmental Education project, which involved students from the Geography Degree Course at the Federal University of Vale do São Francisco (UNIVASF) and 9th grade A students from the Municipal School Doutor Luiz Viana Filho, instituitions located in Senhor do Bonfim, Bahia. From a methodological perspective, the research is classified as qualitative, based on activity diaries and portfolios, as well as a theoretical basis on the theme. The results of the initiatives, which intertwine with the disciplines of Arts, Sciences and Geography, demonstrate both the engagement and expansion of the students' critical thinking and the challenges faced when dealing with the interdisciplinary approach.

Author Biographies

Edilane, University of the State of Bahia

PhD in Communication from the Postgraduate Program in Communication at the University of São Paulo (PPGCOM – USP); Professor at the State University of Bahia (UNEB), Department of Human Sciences, Campus III. Coordinator of the Observatory of Media and Technological Education in teacher training and of the GP Polifonia, DCH III/UNEB. Member of Mecom, ECA/USP.

Cleisson, University of the State of Bahia

Master's student in the Stricto Sensu Postgraduate Program in Education, Culture and Semi-Arid Territories at the State University of Bahia (PPGESA-UNEB). Graduated in Geography from the Federal University of Vale do São Francisco, Senhor do Bonfim Campus, Bahia. E-mail: cleissonmoraisgeo50@gmail.com.

Elba, Federal University of the São Francisco Valley

Graduated in Geography from the Federal University of the São Francisco Valley - Campus, Senhor do Bonfim, Bahia

References

ABREU, C. R. de; MIRANDA, S. do C. de. Proposta de Projeto de Educação Ambiental com foco nas Mudanças Climáticas: proposição e validação. In: Anais IV do Congresso de Ensino, Pesquisa e Extensão da UEG, 2017, Pirenópolis. Disponível em: https://www.anais.ueg.br/index.php/cepe/article/view/10011. Acesso em: 05 mar. 2025.

BORTOLI, L. Â. de; CASTAMAN, A. S. Educação ambiental em projeto de extensão: Contribuição na formação de bolsistas no contexto da educação profissional e tecnológica. Revista Conexão UEPG, v. 17, n. 1, p. 1-23, 2021. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5141/514166114017/html/ Acesso em: 17 jun. 2023.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, 20 dez. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 abr. 2023.

BRASIL. Lei nº 9795, de 27 de Abril de 1999. Diário Oficial, Brasília, 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9795.htm. Acesso em: 21 jun. 2023.

LASSEN, D. B. M. Educação ambiental e literatura: a leitura como fonte de mudança da relação com o meio ambiente. Salão do Conhecimento, [S. l.], v. 7, n. 7, 2021. Disponível em: https://www.publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/salaoconhecimento/article/view/21033. Acesso em: 25 jun. 2023.

NARCIZO, K. R. S. Uma análise sobre a importância de trabalhar educação ambiental nas

escolas. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 22, 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/2807/1583. Acesso em: 22 fev. 2025.

PEREIRA, M. H. A Literatura e a Educação Ambiental no Ensino Fundamental. 2018. 37 f. Monografia (Especialização Ensino de Ciências, modalidade à distância) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. Disponível em: https://riut.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/22058/1/literaturaeducacaoambientalensino.pdf. Acesso em: 20 jun. 2023.

REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 2009.

ROSSATO, M. S; SUERTEGARAY, D. M. A. A pesquisa no ensino de Geografia como possibilidade de diálogos trans e interdisciplinares. Geografia Ensino & Pesquisa, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 57–76, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/11033. Acesso em: 24 fev. 2025.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 44. ed. Campinas, SP: Editora Autores Associados, 2021.

Published

2025-07-09

How to Cite

Carvalho Teles, E., de Morais Alves, C., & Amaral Oliveira, E. (2025). ENVIRONMENTAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY: POSSIBLE DIALOGUES ON THE GROUND FLOOR OF A PUBLIC SCHOOL IN THE SEMI-ARID REGION OF BAHIA. Revista Debates Insubmissos, 8(28), 215–241. https://doi.org/10.32359/debin2025.v8.n28.p215-241

Issue

Section

Educação ambiental no contexto escolar: sujeitos e práticas educativas sob o viés crítico e emancipatório

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.